In Europa werden afgelopen jaar 3,2 miljoen SUV's verkocht. Daarmee is het met bijna 22,5 procent van alle auto's nu het grootste segment in Europa geworden.

De Mazda CX-3, een van de nieuwe kleine crossovers die goed scoort.De Mazda CX-3, een van de nieuwe kleine crossovers die goed scoort.


De Mazda CX-3, een van de nieuwe kleine crossovers die goed scoort.

Het is voor het eerst in de geschiedenis van de Europese autoverkopen dat SUV's op de eerste plek staan. In 2014 was het B-segment (formaat Volkswagen Polo, Ford Fiesta) nog het grootst, nauw gevolgd door het C-segment (Golf, Focus). Toen scoorden SUV's nog een derde plaats.

Sub-compact crossovers (bijvoorbeeld de Renault Captur en Mazda CX-3) werden 38% vaker verkocht in 2015 dan in 2014. Deze auto's waren nu goed voor 1,2 miljoen exemplaren, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau JATO. Toch blijft de compacte crossover (Nissan Qashqai, Range Rover Evoque) met 1,28 miljoen auto's net wat groter. De grootste stijger is echter de mid-size SUV (BMW X3, Volvo XC60). Dat formaat werd in Europa nu 470.000 keer verkocht, tegenover 332.000 in 2014. Grote SUV's stegen tenslotte met 27% van 191.000 naar 243.000 stuks.

Ze zorgen niet voor de aantallen, maar wel voor het nodige spektakel. Afgelopen maand was Werner Budding op Zandvoort met de Mercedes-AMG GLE 63 S en de BMW X6M: