Succesvolle tussenopslossing: Jaguar XJ Series 3 – covermodel
In 1972 amper vier jaar na de introductie van de Jaguar XJ, start het autoconglomeraat British Leyland al met de ontwikkeling van zijn opvolger, codenaam XJ40. De lat ligt hoog, want hoe vervang je de fraai gelijnde en om zijn weggedrag en comfort geprezen XJ?
Crisiskind
Geplaagd door interne (zowel op management als financieel gebied) en externe problemen (olie-crisis) loopt het XJ40-project grote vertraging op. Eind jaren ’70 is er nog steeds geen zicht op een concrete productiestart en komt Jaguar met een tijdelijke oplossing, een tweede facelift van de nog altijd populaire XJ, de Series 3. Niemand minder dan Pininfarina bemoeit zich met het ontwerp en naast de obligate wijzigingen aan bumpers, verlichting en deurgrepen hertekenen de Italianen ook de daklijn. Het moet gezegd, de grote Jag smoelt hierna beter dan ooit. Proporties raken na een facelift nog wel eens uit balans, maar de Series 3 oogt alsof hij altijd zo heeft moeten zijn. Een mening die de klandizie ook is toegedaan, de vernieuwde XJ verkoopt als warme broodjes.
Tussenpaus regeert door
Technisch verandert er niet bijster veel, de 3,4- en 4,2-liter zescilinders en de majestueuze 5,3 V12 worden vrijwel een-op-een uit de Series 2 overgenomen. Ook de Daimler-versies zijn als vanouds van de partij, maar de coupéversie komt te vervallen. In 1981 volgt een efficiëntere versie van de V12, aangeduid met HE. Dat tussenpaus Series 3 voor een lange termijn gaat, heeft niemand voorzien. De verkoopstart van opvolger XJ40 staat gepland voor 1984, maar vanwege de privatisering van Jaguar en de aanhoudende populariteit van de Series 3 verschuift Jaguar-baas John Egan de introductie door naar 1986 en gebruikt de extra tijd voor verdere ontwikkeling.
Geen Rover V8
De zescilinder Series 3 wordt begin 1987 eindelijk door de XJ40 afgelost, maar de motorruimte van de XJ40 is te smal voor de V12. Naar verluidt wilden de Jaguar-constructeurs in de jaren ’70 pertinent geen Rover V8 onder de kap, maar helaas past de V12 nu ook niet. De twaalfcilinder Series 3 blijft in productie totdat in 1992 de XJ40 is aangepast voor de V12. De XJ Series 3 is met name in Noord-Amerika niet aan te slepen. De impact van de Amerikaanse bumpers op het design valt mee.
Aanbod en prijzen
Er zijn 132.952 stuks van de XJ Series 3 gebouwd, dus een passend exem-plaar is altijd wel te vinden. De hoge onderhoudskosten van de complexe techniek (zeker de V12) in combinatie met lage aanschafprijzen heeft gelukszoekers tot wanhoop gedreven en veel exemplaren vroegtijdig naar de sloop gejaagd. De S3 is nog altijd niet duur, een goede zescilinder is onder de 10.000 euro te vinden, breng voor een mooie V12 zo’n 15.000 euro mee. Wellicht ten overvloede, maar een auto met onderhoudshistorie en zo min mogelijk roest verkleint de kans op een financiële ramp.
Jaguar XJ6 4.2
- bouwjaar 1981
- nieuwprijs (1981) fl. 69.500,– (€ 31.538,–)
- gemaakt van/tot 1979-1987
- topsnelheid 193 km/h
- acceler. 0-100 10,8 s
- gem. verbruik 1 op 7,2
- motorzes-in-lijn, 4235 cm3
- max. vermogen 205 pk/5000 min-1
- max. koppel 314 Nm/1500 min-1
- transmissie 3-traps automaat., achterwielaandr.
- massa leeg 1740 kg
Fabrieksgegevens
Lees ook:
Ook interessant
-
Tesla Cybercab: goedkope zelfrijdende auto komt snel op de markt
-
Waarom er misschien toch geen verbod op brandstofauto’s komt
-
Zou jij een BMW i4 laten staan voor de elektrische DS N°8?
-
Dit is waarom de Toyota Urban Cruiser jou zo bekend voorkomt
-
Hé overheid, zo in je miljoenen bij automobilisten zonder gedoe
-
Tesla Model Q: komt deze ‘budget-EV’ echt al binnen half jaar?
-
Daar is-ie dan: de Aston Martin Valhalla met Formule 1-trekjes
-
Dit is de nieuwe Ferra.. Xiaomi YU7
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Skoda Elroq
-
Porsche 911 S/T-koper heeft een kinderachtig gevoel voor humor
-
Marktplaats: ‘Ook occasionkopers zijn nu het schakelen zat’
-
13.000 euro, 1.400 kilometer range! Dit kan alleen in China