Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 4 jan 2022
Leestijd: 2 minuten

Subsidiepot EV’s van 2022 zou vorig jaar al bijna leeg zijn geweest

De overheid heeft er goed aan gedaan om veel meer euro’s in het subsidiepotje voor elektrische auto’s te stoppen. Had het dat niet gedaan, dan was het complete bedrag nu al weggeweest.

Gisteren hebben namelijk 3113 particuliere kopers van een nieuwe elektrische auto een subsidieaanvraag gedaan. Zij krijgen allemaal 3350 euro terug voor de koop van een nieuwe EV, en dus is er al 10.428.550 euro aangevraagd. Dat is bijna net zoveel als het complete bedrag dat vorig jaar beschikbaar was gemaakt voor kopers van nieuwe elektro-auto’s.

Afgewezen

Maar omdat de overheid dit jaar 71 miljoen euro in de subsidiepot heeft gestopt, is er nog ruimte voor genoeg EV-kopers om een subsidie te ontvangen. Er is op dit moment nog 60,5 miljoen euro beschikbaar, genoeg voor zo’n 18.000 particuliere kopers. Ook kan het nog zijn dat aanvragen die reeds zijn gedaan nog worden afgewezen, omdat ze niet voldoen aan de voorwaarden.

Je kunt weer een subsidie aanvragen voor een elektrische auto

In de subsidiepot voor gebruikte elektrische auto’s zit dit jaar een bedrag van 20,4 miljoen euro. Daar is tot nu toe 1.806.000 euro uit. Op het moment van schrijven (4 januari) zit er nog 18,6 miljoen euro in de pot.

Korting of subsidie?

Hoe snel de subsidiepotten leeg zijn, is natuurlijk de vraag. Vorig jaar duurde het slechts een week, maar zoals gezegd was het beschikbare subsidiebedrag toen aanzienlijk lager. Houd de situatie als EV-koper echter wel goed in de gaten, met name door fabrikanten die maar al te graag adverteren over de ‘korting’ op hun elektrische auto’s. Kijk goed of het bij de korting die door de autofabrikant wordt vermeldt gaat om het subsidiebedrag, of een korting van de fabrikant zélf. Dat kan een hoop teleurstellingen voorkomen als de subsidiepot wel plotseling leeg is.

Ook is het goed om te weten dat er een aantal harde eisen is gesteld om in aanmerking te komen voor een subsidie. Zo moet de auto 100 procent elektrisch zijn en ook als zodanig uit de fabriek zijn gerold: auto’s die zijn omgebouwd tot EV’s komen niet in aanmerking. Daarnaast moet de catalogusprijs tussen de 12.000 en 45.000 euro liggen. Dat geldt ook voor tweedehands elektro-auto’s. Als laatste moet het officiële rijbereik van de auto minstens 120 kilometer bedragen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.