Subaru zwaait dieselmotor uit
Het Nederlandse leveringsprogramma van Subaru kent geen dieselversies meer. De Japanse autobouwer zegt dat er in ons land onvoldoende vraag naar de oliegestookte versies is en heeft zodoende de zelfontbrander van de prijslijst gehaald. Het afscheid van het blok is echter lokaal.
De dieselmotor verdwijnt niet van de Europese markt. In enkele andere landen is de zelfontbrander nog steeds leverbaar. De Japanners geven aan dat er continu wordt gekeken naar de marktvraag, waarop vervolgens het aanbod wordt afgestemd. In landen waar nog steeds voldoende vraag is naar de dieselauto levert Subaru onveranderd de oliegestookte modellen.
Boxermotor
Subaru heeft sinds tien jaar een eigen dieselmotor. De Japanners ontwikkelden een blok volgens Subaru’s vaste lay-out, een boxermotor. De krachtbron kende een cilinderinhoud van 2,0 liter en werd voorzien van direct inspuiting en een turbo. De 150 pk sterke viercilinder debuteerde in de Legacy en Outback en werd vervolgens kregen andere types de badge ´Boxer Diesel´ achterop.
Ontwikkeling
Eerder liet een medewerker van Subaru weten dat het bedrijf de dieselmotor niet verder ontwikkeld, maar dat wordt door de woordvoerder van de onderneming tegengesproken.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Deze nieuwe Mini Cooper Cabrio is al acht jaar oud
-
De nieuwe Dacia Bigster is een betaalbaar ruimtewonder
-
Als je snel bent, kun je nog subsidie krijgen op de Fiat Grande Panda
-
Nieuwe versie bevestigt: Tesla Model 3 blijft een topaanbieding
-
‘Bizar dat mensen met elektrische auto’s nu extra worden gestraft’
-
Importheffingen Chinese EV’s: ‘Als de dood voor vergelding’
-
Vlogger na McLaren-crash tegen gewonde vriend: ‘film mij’
-
Duurtest Mazda MX-30 R-EV: conclusie na ruim 10.000 kilometer
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur
-
De nieuwe Porsche Cayenne-MPV van Mark Zuckerberg is bizar