De nieuwe Subaru WRX blijf vertrouwd boxer-rallykanon
Eindelijk trekt Subaru het doek van de gloednieuwe WRX. En da’s – zoals verwacht – nog altijd een Subaru met de vertrouwde boxermotor aan boord.
Het is de tweede generatie WRX, maar de vijfde generatie van de rally-familie waartoe ook de voorloper Impreza behoort. Deze Impreza veranderde steeds van gedaante, en kun je nu eigenlijk zien als direct gezinslid van de nieuwe Levorg. Maar één ding blijft als een pijl boven water staan: de WRX blijft de rallyheld van het stel.
Een boxermotor, zoals het hoort
De prestaties van de nieuwe WRX smaken al naar meer, want de 2,4-liter viercilinder boxermotor met turbo levert 271 pk en 350 Nm. Het motorblok is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak of aan een automatische transmissie met acht verzetten (in de GT-uitvoering). Via de versnellingsbak worden de krachten uiteraard naar alle vier de wielen gestuurd, zoals het een Subaru betaamt.
De rijervaring moeten door een 28 procent betere torsiestijfheid en een lager zwaartepunt sterk verbeterd zijn ten opzichte van het vorige model. Daardoor zijn ook de prestaties op de (onverharde) weg natuurlijk beter dan voorheen, want Active Torque Vectoring zorgt dat het koppel zo efficiënt mogelijk over de wielen wordt verdeeld.
Een sedan of een cross-over?
De GT-uitvoering is – tot nu toe – de sportiefste uitvoering van het nieuwe model en biedt adaptieve dempers, Recaro sportstoelen en 18-inch lichtmetalen wielen. Standaard staat de Subaru WRX op 17-inch wielen.
Met side skirts, bredere wielkastranden, kunststof op de voor- en achterbumper, een kleine spoiler, vier uitlaten en een luchthapper in de motorkap, heeft de nieuwe Subaru WRX een uitgesproken design. Echte liefhebbers van extreme Scubies met flinke achterspoilers lopen waarschijnlijk nog niet warm van dit net-niet-model, zij wachten op de excentriekere STI (Subaru Tecninca International).
Subaru WRX naar Nederland
De Japanners hebben deze STI-versie nog niet op ons continent geïntroduceerd en de vraag is of de WRX überhaupt naar Europa komt. Het merk besloot eerder om de BRZ, het broertje van de nieuwe Toyota GR86, niet in Europa te leveren omdat dit negatieve invloed heeft op de gemiddelde CO2-waarde van Subaru. Combineer dat met de steeds kleiner wordende vraag naar tweedeurs coupés, en het is voor Subaru niet aantrekkelijk om die auto hier te introduceren. Vandaar dat ook de kans op een Europese WRX vrij klein is.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: Subaru Crosstrek als XV-opvolger
-
Koopwijzer: Subaru XV – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Het grootste pijnpunt van de Subaru Crosstrek is niet verholpen
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent