Na ruim 10 jaar en een productie-aantal van zo’n 360.000 blokken stopt Subaru met de dieselmotor. De Japanse autobouwer richt zijn pijlen op hybridetechniek, die op de bekende boxer-benzinemotor wordt toegepast.


Subaru stelt de krachtbron begin maart op de Autosalon van Genève voor de eerste maal op Europees grondgebied voor. Het gaat om de zogeheten e-boxer. De autobouwer laat zich nog niet uit over het blok, maar op de Japanse markt levert de autobouwer al een XV e-boxer. De aandrijflijn is gebaseerd op de 2,0 liter benzinemotor, waarbij in de automatische transmissie een elektromotor is ondergebracht. De elektro-unit levert een additionele 13 pk, terwijl de benzinemotor 145 pk sterk is. Of de e-boxer in de Japanse en Europese versie gelijk zal zijn, wordt begin maart duidelijk wanneer Subaru het doek van de hybride-auto trekt.


Diesel

De Japanners communiceren overigens nog niet in welke modellen de e-boxer komt te hangen, maar de nog jonge XV is een logische keuze. Of de fabrikant de bestaande 2.0-viercilinder vervangt door de e-boxer is niet bekend. De komst van de geëlektrificeerde benzinemotor valt samen met het afscheid van de zelfontbrander. Zoals Autovisie al eerder schreef heeft de fabrikant de investeringen in de dieselmotor stopgezet. In Nederland is de krachtbron al uit het programma genomen. In een aantal landen is het blok nog beschikbaar. De vraag naar diesels daalt echter enorm. De klanten stappen over op een benzine-auto.

 

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!