Subaru Solterra gaat elektrische Toyota BZ4X achterna
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F05%2FSubaru-solterra.jpg)
Nu de Toyota BZ4X zijn gezicht heeft laten zien, is het nu de beurt aan de Subaru-variant. Nu ja, laten zien? De Japanse autobouwer verklapt de naam en stuurt een schimmige foto van de Solterra de wereld in. Wat duidelijk is, is dat het zustermodel van de BZ4X klaar is voor zijn lancering.
De daadwerkelijke verkoopstart daarentegen laat nog enige tijd op zich wachten. Pas midden 2022 komt de SUV op de markt. De Japanse autobouwer brengt de elektrisch aangedreven Solterra dan ook direct op verschillende continenten uit, waaronder de Verenigde Staten en Europa. In Nederland staat de verkoop van de elektro-SUV ook voor medio 2022 gepland.
‘Zonaarde’
De naam Solterra, die door het bedrijf alweer eind november voor de eerste maal werd geregistreerd in Noord-Amerika en Azië, is een samensmelting van ‘sol’ en ‘terra’, wat Latijn is voor respectievelijk ‘zon’ en ‘aarde’. Subaru verklaart dat de aanduiding is gekozen om ‘moeder natuur te waarderen’ en ‘om het samenleven met de natuur te bevorderen, samen met de klanten’. Hoe je het ook bekijkt, het is iets anders dan het samenvoegen van Beyond Zero, segment 4, carrosseriestijl crossover, waarvoor Toyota met zijn BZ4X kiest.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F05%2FSubaru-Solterra-logo.jpg)
Niet de eerste
De Solterra en BZ4X komen voort uit een samenwerkingsverband van Subaru en Toyota. Laatstgenoemde merk heeft een compleet productportfolio op de agenda staan, van de BZ1 tot en met de BZ5. Subaru haakt aan, al brengt dat aan Toyota gelieerde merk niet zoveel elektromodellen uit. De Solterra is binnen de samenwerking de eerste vrucht, maar het is zeker niet de eerste maal dat het merk een elektro-auto op de markt brengt. In Japan was er ooit een zeer compacte elektro-Subaru, de R1e.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F05%2FSubaru-R1e.jpg)
Vierwielaandrijving
Anders dan die compacte stadsrakker is de Solterra nu een middelgrote SUV. Hij deelt de architectuur met Toyota. De bodemsectie is specifiek op een elektrische aandrijflijn afgestemd. Ook Subaru communiceert nog niet over de elektromotor en het accupakket. Daar komen de twee merken later op terug. Dan wordt ook duidelijk of er sprake is van één aandrijflijn of dat Subaru en Toyota ieder voor hun eigen programmering kiezen. Dat de modellen vierwielaandrijving krijgen, staat vast.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom de Renault Scenic normale deuren krijgt
-
Dit is wat we al weten over de Pagani C10
-
Bentley viert komst Bentayga Extended Wheelbase met actiemodelletje
-
Mercedes-Benz komt met verzamelaarsobjecten, Mythos
-
Mercedes bevestigt verkoop legendarische 300 SLR Uhlenhaut
-
Stop de tijd! Brabus nu ook aan de slag met Porsche en Rolls-Royce
-
Mercedes gunt liefhebber blik op toekomstige elektro-AMG, Vision AMG
-
BMW brengt opnieuw een gelimiteerde M 1000 RR
-
Zoveel lichter is de (gelimiteerde) BMW M4 CSL
-
Het is BMW niet gelukt om de M4 CSL geheim te houden
-
Deze rallylegende komt binnenkort terug als restomod
-
Russische Grand Prix niet vervangen op kalender Formule 1