Subaru Solterra gaat elektrische Toyota BZ4X achterna
Nu de Toyota BZ4X zijn gezicht heeft laten zien, is het nu de beurt aan de Subaru-variant. Nu ja, laten zien? De Japanse autobouwer verklapt de naam en stuurt een schimmige foto van de Solterra de wereld in. Wat duidelijk is, is dat het zustermodel van de BZ4X klaar is voor zijn lancering.
De daadwerkelijke verkoopstart daarentegen laat nog enige tijd op zich wachten. Pas midden 2022 komt de SUV op de markt. De Japanse autobouwer brengt de elektrisch aangedreven Solterra dan ook direct op verschillende continenten uit, waaronder de Verenigde Staten en Europa. In Nederland staat de verkoop van de elektro-SUV ook voor medio 2022 gepland.
‘Zonaarde’
De naam Solterra, die door het bedrijf alweer eind november voor de eerste maal werd geregistreerd in Noord-Amerika en Azië, is een samensmelting van ‘sol’ en ‘terra’, wat Latijn is voor respectievelijk ‘zon’ en ‘aarde’. Subaru verklaart dat de aanduiding is gekozen om ‘moeder natuur te waarderen’ en ‘om het samenleven met de natuur te bevorderen, samen met de klanten’. Hoe je het ook bekijkt, het is iets anders dan het samenvoegen van Beyond Zero, segment 4, carrosseriestijl crossover, waarvoor Toyota met zijn BZ4X kiest.
Niet de eerste
De Solterra en BZ4X komen voort uit een samenwerkingsverband van Subaru en Toyota. Laatstgenoemde merk heeft een compleet productportfolio op de agenda staan, van de BZ1 tot en met de BZ5. Subaru haakt aan, al brengt dat aan Toyota gelieerde merk niet zoveel elektromodellen uit. De Solterra is binnen de samenwerking de eerste vrucht, maar het is zeker niet de eerste maal dat het merk een elektro-auto op de markt brengt. In Japan was er ooit een zeer compacte elektro-Subaru, de R1e.
Vierwielaandrijving
Anders dan die compacte stadsrakker is de Solterra nu een middelgrote SUV. Hij deelt de architectuur met Toyota. De bodemsectie is specifiek op een elektrische aandrijflijn afgestemd. Ook Subaru communiceert nog niet over de elektromotor en het accupakket. Daar komen de twee merken later op terug. Dan wordt ook duidelijk of er sprake is van één aandrijflijn of dat Subaru en Toyota ieder voor hun eigen programmering kiezen. Dat de modellen vierwielaandrijving krijgen, staat vast.
Lees ook:
Ook interessant
-
Meeste pk’s per euro: deze betaalbare occasion levert 800 pk!
-
Boetes duurder in 2025: zoveel ben je straks kwijt aan bekeuring
-
Officieel! Over twee jaar zitten Porsche-fans huilend bij Ivo Niehe
-
Dat Chinese automerken Europa veroveren, kun je best ‘nepnieuws’ noemen
-
Nederlandse verkoopcijfers: Tesla daalt plots flink in populariteit
-
Jaguar verkoopt voor het eerst in 90 jaar geen nieuwe auto’s meer
-
Schotse ontwerper maakt James Bond-rekwisiet straatlegaal
-
Elon Musk geeft Tesla Roadster-kopers de vinger
-
Volkswagen-personeel moet loon inleveren na enorme winstdaling
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Renault Symbioz
-
’Chaos bij Lynk&Co dupeert gebruikers’, schadeclaim in voorbereiding
-
Deze Dodge koop je als occasion voor slechts 7.000 euro