Laurens Stade
Laurens Stade Nieuws 29 jul 2021

Subaru presenteert nieuwe WRX op autoshow van New York

Recent liet Subaru ons al een vaag plaatje zien van wat de nieuwe WRX moet zijn, nu heeft de autofabrikant laten weten dat deze op 19 augustus al gepresenteerd wordt op de New York International Auto Show.

Het zal de tweede generatie worden van de Subaru WRX, die dus niet meer de naam Impreza draagt. Op het eerste beeld dat Subaru ons onlangs toonde was er niet veel te zien door de ‘toevallig’ laagstaande zon. Nu laat het Japanse merk wel al wat meer doorschemeren over de ‘volledig opnieuw ontworpen’ sedan.

Livestream

De nieuwe Subaru WRX staat namelijk 19 augustus op de autoshow van New York. Voor mensen die niet fysiek aanwezig kunnen zijn zal er ook een livestream van de onthulling komen. “Maak je klaar voor de wereldwijde onthulling van de nieuwe evolutie van de rallylegende”, staat er op de Amerikaanse site van Subaru.

Zoals je bij een nieuwere generatie mag verwachten is de auto op meerdere vlakken onder handen genomen. Ook nu ontbreken de echte details nog, maar Subaru verklapt dat het de motor, ophanging en ‘agressieve stijl’ van een upgrade heeft voorzien.

Stoffig beeld

In de wat stoffige teaser zien we niet bijster veel meer dan we eerder in het onderbelichte plaatje konden zien. Hier en daar kan je het filmpje wel even pauzeren om een beter beeld te krijgen van het vernieuwde design, al lijkt dat voorlopig vooral een subtiele evolutie en niet een grootse revolutie te zijn. Zo blijft de herkenbare luchthapper op de motorkap aanwezig, zoals we die ook kennen van de huidige en uitgaande WRX STi.

Het lijnenspel komt ook deels overeen met het uitgaande model, maar het is nog onbekend welke basis Subaru voor deze WRX neemt. Op de achterzijde zien we géén enorme vleugel, maar die zal naar alle waarschijnlijkheid wel weer gewoon leverbaar zijn.

Europa wacht nog altijd af

Het is nog altijd maar de vraag of we de nieuwe Subaru WRX in Europa te zien krijgen. Het merk besloot eerder om de nieuwe BRZ niet meer naar het Europese continent te verschepen, terwijl Toyota dat wel met broertje GR86 doet. Reden daarvoor zijn de lage verkoopaantallen en de enorme emissie-eisen waar Subaru aan moet voldoen. De auto heeft door zijn aandrijflijn een negatieve invloed op de gemiddelde CO2-waarde van het Japanse merk, terwijl de hybride-modellen van Toyota er al jaren voor zorgen dat de CO2-uitstoot van dat merk binnen de perken blijft. Reden dus voor Subaru om de BRZ niet naar Europa te halen.

En dus heeft het er alle schijn van dat ook de nieuwe WRX Europa links laat liggen. De autofabrikant heeft ook nu weer dit nieuws enkel op haar wereldwijde kanalen gedeeld, niet de Europese kanalen. Het is nu hopen dat er op 19 augustus bij de presentatie in New York uitsluitsel komt.