Subaru heeft de basis voor de toekomst gelegd, letterlijk. De Japanse autobouwer onthult zijn nieuwe bodemarchitectuur, die voor alle toekomstige modellen gebruikt gaat worden. De Impreza die later dit jaar verschijnt, bijt de spits af.

Subaru Impreza ConceptSubaru Impreza Concept


Subaru Impreza Concept

 Modulair

De nieuwe bodemarchitectuur is modulair, waardoor Subaru vanuit één structuur al zijn modellen kan ontwikkelen. Toyota, Volvo en Volkswagen maken reeds gebruik van een modulair platform, maar niet één structuur voor het complete modellengamma. Voor Subaru, een kleine speler in de automotive wereld betekent de bodemsectie een enorme kostenbesparing. De componenten voor het platform komen uit een fabriek in plaats van meerdere fabrieken voor meerdere onderdelen. Het gebruik van gedeelde componenten maakt de productie en ontwikkeling van nieuwe modellen efficiënter, terwijl het bedrijf makkelijker kan wisselen tussen zijn fabrieken wanneer de capaciteit van een bepaald model moet worden verhoogd.

"Het platform zorgt voor een reductie van 15% van geluid en vibraties"

Door de nieuwe architectuur ligt het zwaartepunt lager, wat de rijkwaliteiten van de modellen ten goede komt. Daarnaast claimt Subaru een verbeterde veiligheidskooi te kunnen bieden en zorgt het platform voor een reductie van 15% van geluid en vibraties. De layout is zo ingericht dat de autofabrikant er benzine- en dieselmotoren in kan hangen, alsmede plug-in hybride techniek.

 Impreza

Subaru introduceert later dit jaar de nieuwe Impreza. De auto komt er als hatchback en als sedan. Op basis van de vijfdeurs komt tevens de XV. Subaru gaat de auto zowel in Amerika als Japan bouwen. In 2018 stelt Subaru de opvolger van de Tribeca voor, wat wederom een zevenpersoons crossover wordt.