Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 27 mei 2022

Moderne en legendarische Subaru Impreza gaat niet elektrisch

Onlangs kondigde Prodrive aan een restomod op basis van diens iconische Subaru Impreza te gaan maken. Die krijgt géén elektrische aandrijflijn.

Het is dit jaar 25 jaar geleden dat de eerste Subaru Impreza WRC een overwinning behaalde in het rallykampioenschap. Die auto, gebouwd door de specialisten van Prodrive, krijgt dit jaar een moderne opvolger.

Meer dan 400 pk

De Britten noemen ‘m de P25. Dat wisten we al even, maar onbekend was wat voor aandrijflijn de moderne legende zou krijgen. Prodrive laat nu weten dat de auto een 2,5-liter boxermotor krijgt, goed voor ruim 400 pk. De krachtbron wordt gekoppeld aan een sequentiële zesbak. Daarnaast maakt Prodrive gebruik van veel koolstofvezel, om het gewicht zo laag mogelijk te houden.

Het origineel had overigens veel minder vermogen. De boxermotor in de WRC-variant van de Subaru Impreza had 300 pk en 470 Nm aan koppel.

Subaru Impreza Prodrive

Peter Stevens, de man die verantwoordelijk is voor de originele Subaru Impreza, heeft het design van deze moderne versie gefinetuned. David Lapworth, die op technisch vlak eindverantwoordelijk was voor het origineel, heeft ook voor de P25 meegekeken en zijn goedkeuring gegeven. Dat kan dus niet anders dan een speciaal en historisch verantwoord model worden.

Onthulling op Goodwood

Prodrive gaat maximaal 25 exemplaren van de P25 bouwen. Ze zien allemaal het levenslicht in de faciliteit in het Britse Banbury. Het duurt ook niet lang meer voor we de moderne Subaru Impreza 22B in het echt gaan zien. Prodrive trekt het doek van de P25 tijdens het Goodwood Festival of Speed, dat eind juni plaatsvindt. Of we ooit gaan horen wat-ie kost, weten we niet. Waarschijnlijk vindt Prodrive voldoende kopers die het niet uitmaakt wat deze Impreza kost. Verkopen zullen ze wel.

Subaru Impreza Colin McRae

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.