Ook Subaru presenteert diens eerste en volledig elektrische SUV
Subaru presenteert vandaag de fonkelnieuwe Solterra. De elektrische SUV is in samenwerking met Toyota ontwikkeld. Die fabrikant onthulde twee weken geleden al hun versie van het model: de bZ4x.
Op het eerste gezicht lijken de auto’s identiek, maar wie op de details let kan toch een aantal designkenmerken vinden waarmee de Subaru zich onderscheidt van de elektro-Toyota.
De Subaru Solterra heeft een nét iets ander design
Zo heeft de grille een zwarte omlijsting en vind je onderaan de bumper ronde mistlampen. Daarnaast zijn de koplampen en achterlichtunits net iets anders vormgegeven. De buitenmaten zijn daarentegen identiek. De Subaru Solterra is 4,69 meter lang, 1,86 meter breed en 1,65 meter hoog.
Ook het interieur komt er overeen, al is er een belangrijk verschil. De bZ4X is gepresenteerd met een ‘yoke’, een stuur dat lijkt op een vliegtuigstuur. Deze optie is een experiment van Toyota en zal – mits het doorgaat – als eerste in China uitgeleverd worden. Vooralsnog blijft het bijzondere stuur bij Toyota en wordt de Subaru Solterra met een rond en ‘normaal’ stuur geleverd.
Geen verassingen in de aandrijflijn
Kijk je naar de elektrotechniek, dan ga je logischerwijs geen verschillen vinden ten opzichte van het bZ4X. Naast een voorwielaandrijver komt er ook een versie met vierwielaandrijving op de markt. De versie met enkel een motor op de vooras levert 204 pk en 265 Nm koppel. De nul-naar-honderd-sprint legt het model hiermee in 8,4 seconden af. De topsnelheid bedraagt 160 kilometer per uur.
De tweede variant van de Subaru Solterra heeft twee elektromotoren die samen goed zijn voor 218 pk en 336 Nm koppel. Ook met deze aandrijflijn bedraagt de maximale snelheid 160 kilometer per uur, al sprint het model van 0 naar 100 kilometer per uur in 7,7 seconden.
Beide aandrijflijnen worden van elektriciteit voorzien door een 71,4 kWh accupakket. Naar verluidt kan hier meer dan 450 kilometer mee gereden worden op een volle lading. De voorwielaandrijver zal iets verder komen dan de versie met aandrijfkrachten op alle vier de wielen. Naast dat deze een extra motor heeft, is het topmodel met 2020 kilogram 90 kilogram zwaarder dan de instapper.
Toyota heeft een voorsprong
Toyota krijgt van Subaru een kleine voorsprong op de Europese markt. De bZ4X maakt zijn debuut al op 2 december van dit jaar. De Subaru Solterra komt in de eerste helft van volgend jaar naar Europa.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: Subaru Crosstrek als XV-opvolger
-
Koopwijzer: Subaru XV – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Het grootste pijnpunt van de Subaru Crosstrek is niet verholpen
-
Autorijden duur? Tijdens je vakantie ben je veel minder kwijt
-
Bij dit type tankstation is benzine tot 10 procent goedkoper
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit