Subaru breidt hybride-aanbod in Nederland uit met XV E-boxer
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F02%2F920-947f0c39bd3842fc512e4e46250fc80b.jpg)
Subaru liet zich vorig jaar zien in de Nederlandse hybride-wereld met de introductie van de Forester E-boxer. De Japanse autobouwer voegt daar nu een nieuw model aan toe in de vorm van de XV.
Ook Subaru ontkomt niet aan steeds strenger wordende emissie-eisen en moet dus hybridiseren. Dat deed het vorig jaar met de Forester E-boxer, waar de Nederlandse klanten tot aan december 2019 op moesten wachten. Nu voegt het merk in ons land direct een tweede model toe aan zijn hybride-gamma met deze XV.
Vermogen
Vorig jaar was enkel de Subaru XV met 1.6-liter benzinemotor leverbaar, met een vermogen van ‘maar’ 114 pk. De XV E-boxer betekent een terugkeer van de sterkere 2.0-liter, goed voor 150 pk en 194 Nm. Die krachtbron wordt gekoppeld aan een elektromotor met een vermogen van 16,7 pk (11,7 kW), vierwielaandrijving en een automatische versnellingsbak.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F02%2F920-947f0c39bd3842fc512e4e46250fc80b.jpg)
Maar het draait ook bij deze auto om de uitstoot- en verbruikscijfers. Die zetten we daarom hieronder even voor je op een rijtje:
Subaru XV 1.6
- Verbruik gecombineerd: 1 op 14,5
- Uitstoot: 145 gram CO2 per kilometer (NEDC)
Subaru XV 2.0
- Verbruik gecombineerd: 1 op 14,5
- Uitstoot: 155 gram CO2 per kilometer (NEDC)
Subaru XV 2.0 E-boxer
- Verbruik gecombineerd: 1 op 15,4
- Uitstoot: 149 gram CO2 per kilometer (NEDC)
Kijken we naar de WLTP-cijfers, dan ziet het er voor de Subaru nog een stukje minder uit. Volgens de nieuwe meetmethode is het gemiddelde verbruik van de E-boxer 1 op 12,7, terwijl de CO2-uitstoot ‘stijgt’ naar 180 gram per kilometer.
Bpm
De hoge uitstoot en het verbruik van de E-boxer blijven daarom een probleem voor de Nederlandse markt, in het bijzonder voor de bpm. De Subaru XV 2.0 E-boxer is per direct leverbaar voor minstens €40.295 (Comfort). De Premium, de meest luxe variant van de nieuwe XV, kost €44.295. In België is de XV E-boxer al vanaf €31.495 leverbaar. De hybride-aandrijflijn is bij alle modellen uiteraard standaard.
Daarmee heeft de Subaru XV E-boxer echter wel mooie prestaties in huis. Zo sprint het model in 10,7 seconden van 0 naar 100 km/h, heeft het een topsnelheid van 197 km/h. Wie graag z’n caravan trekt, mag maximaal 1270 kilo ‘aan de haak slaan’ met deze E-boxer.
Wil je meer weten over de hybridetechniek van Subaru, kijk dan onderstaande video!
Lees ook:
Ook interessant
-
Doe deze vijf dingen niet! Anders wordt de batterij van je elektrische auto slechter
-
Dit was eerste auto van Christian Horner, baas van Max Verstappen
-
Met EV op vakantie? Deze landen hebben vaakst laadpalen op de camping
-
Kia: ‘Te veel EV’s verkopen is een probleem, te veel brandstofauto’s ook’
-
Nee, de batterij van jouw elektrische auto wordt helemaal niet snel slecht!
-
Waarom je de Volkswagen Golf GTI Edition 50 liever niet in de regen rijdt
-
Nieuwe Italiaanse supercar ken je nog niet | Sjoerds Weetjes 456
-
Met dit eenvoudige ‘werk’ verdien je 100.000 euro als klikspaan
-
Volkswagen ID.2 R krijgt de elektromotoren op een bijzondere plek
-
Elektrische rijders massaal misleid: 50% van laadfacturen klopt niet
-
Citroën C3- en DS 3-bezitters mogen niet meer in hun auto rijden! Wat nu?
-
Op dit Europese eiland geldt geen maximumsnelheid