Subaru breidt hybride-aanbod in Nederland uit met XV E-boxer
Subaru liet zich vorig jaar zien in de Nederlandse hybride-wereld met de introductie van de Forester E-boxer. De Japanse autobouwer voegt daar nu een nieuw model aan toe in de vorm van de XV.
Ook Subaru ontkomt niet aan steeds strenger wordende emissie-eisen en moet dus hybridiseren. Dat deed het vorig jaar met de Forester E-boxer, waar de Nederlandse klanten tot aan december 2019 op moesten wachten. Nu voegt het merk in ons land direct een tweede model toe aan zijn hybride-gamma met deze XV.
Vermogen
Vorig jaar was enkel de Subaru XV met 1.6-liter benzinemotor leverbaar, met een vermogen van ‘maar’ 114 pk. De XV E-boxer betekent een terugkeer van de sterkere 2.0-liter, goed voor 150 pk en 194 Nm. Die krachtbron wordt gekoppeld aan een elektromotor met een vermogen van 16,7 pk (11,7 kW), vierwielaandrijving en een automatische versnellingsbak.
Maar het draait ook bij deze auto om de uitstoot- en verbruikscijfers. Die zetten we daarom hieronder even voor je op een rijtje:
Subaru XV 1.6
- Verbruik gecombineerd: 1 op 14,5
- Uitstoot: 145 gram CO2 per kilometer (NEDC)
Subaru XV 2.0
- Verbruik gecombineerd: 1 op 14,5
- Uitstoot: 155 gram CO2 per kilometer (NEDC)
Subaru XV 2.0 E-boxer
- Verbruik gecombineerd: 1 op 15,4
- Uitstoot: 149 gram CO2 per kilometer (NEDC)
Kijken we naar de WLTP-cijfers, dan ziet het er voor de Subaru nog een stukje minder uit. Volgens de nieuwe meetmethode is het gemiddelde verbruik van de E-boxer 1 op 12,7, terwijl de CO2-uitstoot ‘stijgt’ naar 180 gram per kilometer.
Bpm
De hoge uitstoot en het verbruik van de E-boxer blijven daarom een probleem voor de Nederlandse markt, in het bijzonder voor de bpm. De Subaru XV 2.0 E-boxer is per direct leverbaar voor minstens €40.295 (Comfort). De Premium, de meest luxe variant van de nieuwe XV, kost €44.295. In België is de XV E-boxer al vanaf €31.495 leverbaar. De hybride-aandrijflijn is bij alle modellen uiteraard standaard.
Daarmee heeft de Subaru XV E-boxer echter wel mooie prestaties in huis. Zo sprint het model in 10,7 seconden van 0 naar 100 km/h, heeft het een topsnelheid van 197 km/h. Wie graag z’n caravan trekt, mag maximaal 1270 kilo ‘aan de haak slaan’ met deze E-boxer.
Wil je meer weten over de hybridetechniek van Subaru, kijk dan onderstaande video!
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!