Subaru breidt hybride-aanbod in Nederland uit met XV E-boxer

Subaru liet zich vorig jaar zien in de Nederlandse hybride-wereld met de introductie van de Forester E-boxer. De Japanse autobouwer voegt daar nu een nieuw model aan toe in de vorm van de XV.

Ook Subaru ontkomt niet aan steeds strenger wordende emissie-eisen en moet dus hybridiseren. Dat deed het vorig jaar met de Forester E-boxer, waar de Nederlandse klanten tot aan december 2019 op moesten wachten. Nu voegt het merk in ons land direct een tweede model toe aan zijn hybride-gamma met deze XV.

Vermogen

Vorig jaar was enkel de Subaru XV met 1.6-liter benzinemotor leverbaar, met een vermogen van ‘maar’ 114 pk. De XV E-boxer betekent een terugkeer van de sterkere 2.0-liter, goed voor 150 pk en 194 Nm. Die krachtbron wordt gekoppeld aan een elektromotor met een vermogen van 16,7 pk (11,7 kW), vierwielaandrijving en een automatische versnellingsbak.

Subaru XV e-boxer

Maar het draait ook bij deze auto om de uitstoot- en verbruikscijfers. Die zetten we daarom hieronder even voor je op een rijtje:

Subaru XV 1.6

  • Verbruik gecombineerd: 1 op 14,5
  • Uitstoot: 145 gram CO2 per kilometer (NEDC)

Subaru XV 2.0

  • Verbruik gecombineerd: 1 op 14,5
  • Uitstoot: 155 gram CO2 per kilometer (NEDC)

Subaru XV 2.0 E-boxer

  • Verbruik gecombineerd: 1 op 15,4
  • Uitstoot: 149 gram CO2 per kilometer (NEDC)

Kijken we naar de WLTP-cijfers, dan ziet het er voor de Subaru nog een stukje minder uit. Volgens de nieuwe meetmethode is het gemiddelde verbruik van de E-boxer 1 op 12,7, terwijl de CO2-uitstoot ‘stijgt’ naar 180 gram per kilometer.

Bpm

De hoge uitstoot en het verbruik van de E-boxer blijven daarom een probleem voor de Nederlandse markt, in het bijzonder voor de bpm. De Subaru XV 2.0 E-boxer is per direct leverbaar voor minstens €40.295 (Comfort). De Premium, de meest luxe variant van de nieuwe XV, kost €44.295. In België is de XV E-boxer al vanaf €31.495 leverbaar. De hybride-aandrijflijn is bij alle modellen uiteraard standaard.

Daarmee heeft de Subaru XV E-boxer echter wel mooie prestaties in huis. Zo sprint het model in 10,7 seconden van 0 naar 100 km/h, heeft het een topsnelheid van 197 km/h. Wie graag z’n caravan trekt, mag maximaal 1270 kilo ‘aan de haak slaan’ met deze E-boxer.

Wil je meer weten over de hybridetechniek van Subaru, kijk dan onderstaande video!