Exact dertig jaar na de bouw van het allereerste model in Subaru’s Amerikaanse fabriek te Indiana rolt het viermiljoenste exemplaar van de band.

Voor de statistici, het was een zilverkleurige Outback. De opgehoogde en ruiger aangeklede stationwagon is een van de vier modellen die de Japanse autobouwer momenteel in het land bouwt. Naast de Outback vervaardigt Subaru in de fabriek de Impreza, de Ascent en de Legacy. Ze zijn allemaal gebaseerd op de Subaru Global Architecture.


Joint-venture

Subaru heeft slechts een fabriek buiten Japan en dat is de productiefaciliteit Subaru of Indiana Automotive in Lafayette. Het merk heeft het gebouw niet alleen neergezet. In eerste instantie was het een fabriek van Subaru met Isuzu. Daartoe werd op 29 mei 1986 een samenwerkingsovereenkomst getekend. Een dik half jaar later werd de locatie bepaald, waarna op 14 mei 1987 de eerste steen voor de fabriek werd gelegd. Twee jaar later kon de pre-productie van de modellen beginnen.

 

Isuzu en Toyota

Subaru startte met de Legacy, Isuzu met een pick-up. In 1993 kwam er een model voor een andere auto bij, de Passport voor Honda. In 2001 kwam de fabriek in handen van Subaru. De bouw van de Isuzu-modellen liep nog door. Pas op 23 juli 2004 rolde de laatste Isuzu van de band. Door de deelname van Toyota in Subaru kreeg de fabriek in Indiana de productieverantwoordelijkheid van een model van een voor de fabriek nieuw merk. Het was de Toyota Camry. De komst van de grote middenklasser werd op 13 maart 2006 aangekondigd. De eerste Camry zag op 28 februari 2007 het levenslicht. En dikke anderhalf jaar later verliet al de 100.000e Camry de fabriekspoort, een jaar later de 200.000e. In 2016 werd de bouw van de grote Toyota in de Subaru-fabriek beëindigd.


Records

In het eerste jaar rolden er precies 4.087 auto’s van de band. Na twee jaar steeg de productie tot boven de 100.000 stuks en in 1998 realiseerde Subaru voor het eerst een productievolume van meer dan 200.000 units. Begin deze eeuw kwam er een duidelijke daling in de productievolumes. De output kelderde enorm. Met dank aan de komst van de Toyota Camry steeg het productie-aantal weer en Subaru wist de volumes op hoog niveau te houden, nadat de Camry verdween. Het productierecord staat momenteel op 348.597 stuks, wat in het fiscale jaar 2018 werd neergezet. Subaru rekent dit jaar op een nieuw productierecord. De fabriek heeft een capaciteit van 514.000 eenheden per jaar.

Foto: Patrick T. Fallon/BloombergFoto: Patrick T. Fallon/Bloomberg


Foto: Patrick T. Fallon/Bloomberg
subaru ascent

 

PRODUCTIEVOLUME

1989: 4.087 stuks

1990: 66.908

1991: 116.297

1992: 124.020

1993: 124.004

1994: 153.875

1995: 180.174

1996: 194.871

1997: 186.892

1998: 216.198

1999: 192.182

2000: 208.676

2001: 186.318

2002: 131.833

2003: 122.232

2004: 118.698

2005: 118.991

2006: 110.373

2007: 147.148

2008: 183.249

2009*: 37.841

FY 2010: 192.396

FY 2011: 254.797

FY 2012: 252.838

FY 2013: 271.583

FY 2014: 262.053

FY 2015: 297.734

FY 2016: 313.511

FY 2017: 342.000

FY 2018: 348.597

FY 2019: 370.000 (verwachting)

FY: Fiscaal jaar

 

 

Mijlpalen

 

5 april 1991: 100.000e auto

27 juni 1992: 200.000e auto

13 juli 1994: 500.000e auto

10 maart 1997: 1.000.000e auto

9 oktober 2001: 1.000.000e Isuzu

17 april 2002: 2.000.000e auto

30 juli 2002: 1.000.000e Subaru

29 september 2009: 3.000.000e auto

29 juli 2011: 2.000.000e Subaru

28 augustus 2013: 4.000.000e auto

28 juli 2016: 3.000.000e Subaru

9 december 2016: 5.000.000e auto