Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
Velen vonden voor en net na invoering van de Halo in de Formule 1 de bescherming in het gezichtsveld van de rijder maar niets. Nu het systeem levens heeft gered is de mening veranderd en is het zelfs cool genoeg om op een straatlegale sportwagen te plaatsen: de Mercedes-AMG PureSpeed.
Zo’n Halo is niet per se nodig. De Ferrari Monza SP1 en SP2 hebben soortgelijke carrosserievorm en geen buis hoog tussen de voorstoelen. Het systeem is overigens niet een-op-een vergelijkbaar met dat van de Formule 1.
Straatlegale sportwagen met halo als Formule 1-auto
Waarom heb je zo’n Halo nodig in een straatlegale auto? Dat is omdat de nieuwe Mercedes-AMG PureSpeed nogal een racemonster is die klanten hoogstwaarschijnlijk niet enkel voor rustige tourritjes op straat gaan gebruiken.
Zo ligt er onder de motorkap een 4,0-liter V8 die met twee turbo’s goed is voor 585 pk en 800 Nm aan koppel. Hierdoor sprint hij van 0 naar 100 km/h in 3,6 seconden.
De topsnelheid van de sportwagen bedraagt 315 kilometer per uur. Gelukkig krijg je er twee aerodynamische helmen bij.
Zwaar?
Deze aandrijflijn kan je kennen van de Mercedes-AMG GT 63 Pro, waarmee de PureSpeed zijn basis deelt. Dit betekent overigens dat deze auto een flink nadeel heeft. Ondanks zijn puristische uiterlijk met koolstofvezel onderdelen, 21 inch aluminium wielen en een aluminium spaceframe is de sportwagen niet licht.
Verstappen wil na ‘saaie race’ even niet aan Formule 1 denken
Hij beschikt immers over een 9-traps automaat, vierwielaandrijving en actieve achterasbesturing. Mede hierdoor weegt het model 1.960 kilogram.
De Mercedes-AMG PureSpeed is dus naar verwachting minder puur dan de naam doet vermoeden. Desondanks is het wel een indrukwekkende verschijning met knipogen naar het verleden.
Zo doet de rood-grijze kleur, onderdeel van het optionele autosportstylingpakket (goed woord voor scrabble), denken aan de Mercedes 2-liter raceauto van Christian Werner van 100 jaar geleden. Met stoelventilatie, stuurverwarming, semi-actieve hydraulische rolstabilisatie en adaptieve dempers zal de kleur ook het enige zijn waarmee je deze straatlegale sportwagen kan vergelijken met de klassieker.
Lees ook:
Ook interessant
-
Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+: verrassend goed? – Autovisie Supertest
-
Deze vijf powersedans zijn als occasion relatief betaalbaar
-
Op zoek naar snelle kilometervreter? Check deze vijf occasions
-
De Mercedes-AMG CLE 53 Cabriolet blijft een AMG-light
-
Iemand gaat meer dan 50 miljoen (!) betalen voor deze Mercedes
-
Zo’n representatieve occasion als deze zag je voor 10 mille nooit
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Waarom je nu alleen de koplampen van de nieuwe Mercedes CLA mag zien
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Nieuwe Mercedes CLA bewijst: concept cars zijn nutteloos!
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
Waarom dit stukje Mercedes-wansmaak je 400.000 euro gaat kosten