Straatlegaal circuitmonster Caterham Seven 420 Cup is voor VK en VS
“Nee, het is niet elektrisch”. Zo start Caterham zijn mailing over de fonkelnieuwe Seven 420 Cup. Het had gekund, want de Engelse sportwagenbouwer werkt aan een elektroversie. Maar bij de fabrikant ligt de focus ligt niet alleen op de elektromotor met zijn accupakket. Het merk bouwt onveranderd benzineverstokende types, waarmee je vrijuit op de weg en het circuit kan rijden. In die categorie valt dan ook de Seven 420 Cup.
Het is geen nieuw topmodel, want de 420 Cup nestelt zich tussen de 420 en 620 in. De Engelsen bouwen op basis van de 420 een nieuw circuitwapen voor de openbare weg, waarmee de koper ook kan deelnemen aan track days. Hoewel de Seven 420 Cup ontwikkeld is voor de openbare weg, voldoet de auto blijkbaar niet aan alle overheidsregels voor de typegoedkeuring. De roadster wordt door Caterham niet wereldwijd aangeboden. Het merk beperkt de afzet tot Groot-Brittannië en de Verenigde Staten.
De Seven 420 Cup gaat verder dan de verkrijgbare 420R en slaat volgens Caterham een brug tussen de – in hun ogen – een van de beste straatauto’s en de Seven Championship-raceversie. Hij is bedacht met het oog op track days, maar je moet hem ook op de openbare weg kunnen gebruiken. Voor de aandrijving zorgt een Ford Duratec-motor. De ongeblazen viercilinder met dry sump-smering is goed voor zo’n 210 pk. Aan het blok, dat ook in de reguliere 420 is te vinden, is wel een andere transmissie gekoppeld. De autobouwer kiest voor een sequentiële bak met zes verzetten van Sadev.
Daarmee moet de 420 Cup in 3,6 tellen van stilstand naar 96 km/h (60 mph) accelereren. De rappere tijd is niet alleen te danken aan de nieuwe transmissie, ook aan de aanpassingen aan het onderstel. Caterham voorziet de roadster nu van verstelbare dempers, afkomstig uit de collectie van Bilstein, en ZZR Extreme Avon-banden, al is laatstgenoemd schoeisel om de 13-inch Black Apollo-wielen optioneel. Voor het chassis is keuze uit het Standard- en Large-chassis.
Caterham voorziet de Seven 420 Cup desgewenst van speciale graphics, een race-neus, andere stoelen, een met suède bekleed stuurwiel met quick-release, rollbar, composiet aeroscherm en een van de 620 afkomstige satin-carbon dashboard.
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!