Dyson - het bedrijf achter de stofzuigers en handdrogers inderdaad - komt nog voor 2020 met een elektrische auto. Dat model zal redelijk exclusief blijven, want pas van de twee elektromobielen daarna wil de fabrikant grote aantallen gaan produceren.

Dyson


Volgens oprichter James Dyson krijgt zijn eerste elektrische auto een premium prijskaartje, maar is het geen sportwagen. Naar verluidt zou de productie van het model zijn vastgesteld op maximaal 10.000 exemplaren. Volgens de Financial Times wil Dyson op die manier starten om te leren hoe het een auto moet produceren en om relaties met toeleveranciers op te bouwen.

Solid state

Over de ontwikkeling van de eerste elektrische auto van Dyson is weinig bekend. Het model zou worden uitgerust met een 'solid state'-batterij. Die heeft meer capaciteit, is veiliger, krachtiger, sneller op te laden, maar ook veel duurder. In 2015 kocht Dyson de solid state-specialist Sakti3. Ann Marie Sastry, de oprichter van Sakti3, suggereerde eerder dat de solid state-batterijen bijna productierijp zijn.

Overheidssteun

Als Dyson daar de eerste mee zou zijn, zou dat de fabrikant een groot voordeel opleveren. Van onder meer BMW, Honda, Hyundai, Nissan en Toyota is bekend dat ze ook aan solid state-technologie werken. Dyson heeft zelf 2 miljard pond (ruim 2,2 miljard euro) voor het autoproject uitgetrokken. Daarbij krijgt het bedrijf steun van de Britse overheid.