Koenigsegg heeft op dit moment het officiële record voor snelste productie-auto in handen met de Agera RS. Maar nu moeten ze gaan vrezen voor die titel, want de productie van de angstaanjagende SSC Tuatara is eindelijk begonnen. 

Koenigsegg Agera RS Naraya


Het is alweer bijna 15 jaar geleden dat Bugatti de magische 407 km/h aantikte met de duizelingwekkende Veyron. Sindsdien zijn er meerdere autofabrikanten die record na record hebben gezet. De mannen van het Amerikaanse Shelby Super Cars, oftewel SSC, zijn ook geen onbekenden in dat wereldje. Hun Ultimate Aero TT verpulverde in 2007 al het record van de Veyron door een gemiddelde topsnelheid van 412,12 km/h te behalen. Daar gingen de Fransen later met de Veyron Super Sport wel weer overheen (431 km/h). Maar SSC had zichzelf goed op de kaart gezet. Inmiddels is het record in handen van de Koenigsegg Agera RS. SSC opent nu weer de aanval, want hun nieuwe Tuatara gaat eindelijk in productie.

Stilte

De Tuatara kennen we al een tijdje. SSC kwam er in 2011 voor het eerst mee, maar daarna ging het even mis. Het model dat toen aan het publiek werd getoond, had 1.350 pk en dat vermogen werd snel opgekrikt en getest naar 1.700 (!) pk. Maar vanaf dat moment ging de Supercar -letterlijk- in rook op. Lange tijd was er stilte, maar vorig jaar kondigde het merk eindelijk het definitieve model aan. De productie is inmiddels gestart en de eerste Tuatara's rollen in Q3 van de band.

Daar komen cijfers bij kijken waar je enthousiast en bang van wordt. De Tuatara heeft een 5,9 liter V8 die maximaal 1.750 pk produceert. Dan moet je er bij de pomp overigens wel E85 in gooien. Tank je 91 octaan, dan komt het blok niet verder dan 1.350 pk. De CIMA 7-traps versnellingsbak moet ervoor zorgen dat alle paarden maximaal worden gebruikt.

Dieet

Zulke getallen kennen we ook van de Bugatti Chiron, maar die weegt 2.070 kilo. De Tuatara hoeft maar 1.247 kilo vooruit te stuwen, en heeft daarmee ongeveer hetzelfde dieet gevolgd als de Agera RS van Koenigsegg (1295 kg). Alleen heeft die wagen zo'n 500 pk minder. SSC zegt dat de nieuwe Tuatara 483 km/h haalt, een record waar ook Hennessey met hun Venom F5 naar op zoek is. Het officiële record staat nu nog op naam van de Agera RS, die een gemiddelde topsnelheid van 457,49 km/h per uur haalde.

Maar of de bizarre cijfers van de Tuatara het ook een perfecte auto maken, is nog maar de vraag. Voor nu is de Chiron nog altijd de crème de la crème die je voor een heleboel geld kunt kopen. Zien waarom? Onze testredacteur Peter Hilhorst reed eind vorig jaar 24 uur met de Franse hypercar:

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!

SSC Tuatara
SSC Tuatara
SSC Tuatara
SSC Tuatara
SSC Tuatara
SSC Tuatara
Koenigsegg Agera RS Naraya
Koenigsegg Agera RS Naraya
Koenigsegg Agera RS Naraya
Koenigsegg Agera RS Naraya
Hennessey Venom F5
Hennessey Venom F5
Hennessey Venom F5
Hennessey Venom F5