De Autosalon van Genève begin maart kwam te vroeg voor de onthulling van de eerste elektrische Spyker. Op de autotentoonstelling in Los Angeles, die in november wordt gehouden, zal het Nederlandse bedrijf meer bekend maken over zijn toekomstige elektro-auto.

Spyker C8 PreliatorSpyker C8 Preliator


Spyker C8 Preliator

De samenwerking met de Amerikaanse vliegtuigbouwer Volta Volare voor de ontwikkeling van elektrische Spykers staat nog steeds, zo zegt Victor Muller in een gesprek met Autovisie. Maar die ontwikkelingen mochten niet de terugkeer van het Nederlandse merk op de Autosalon van Genève overschaduwen. “Alles op zijn tijd”, stelt Muller, die eraan toevoegde dat het ontwikkelen en bouwen van een elektrische sportwagen veel geld kost. En dat geld moet ook nog verdiend worden. Hoe doe je dat relatief snel? Door een bestaand model aan te passen en te introduceren als nieuwe generatie.

"Spyker bouwde het C8 Preliator-conceptmodel in drie maanden"

In Genève trokken Mullers beide zonen, net als in 2001 voor de onthulling van de C8 LaViolette, het doek van Spykers nieuwste creatie, de C8 Preliator. Overduidelijk een voortborduursel op de Aileron, met elementen van het nooit uitgebrachte B6 Venator-studiemodel. “De snelste weg om auto’s te bouwen is om een uitontwikkeld onderstel als basis te nemen.", aldus Muller. Spyker bouwde het C8 Preliator-conceptmodel in drie maanden. Een race tegen de klok, beweert Muller. De in Genève gepresenteerde C8 Preliator heeft een aluminium carrosserie. Liever had Spyker direct een koolstofvezelkoets op het studiemodel laten zien, maar daarvoor was geen ontwikkelingstijd, stelt de topman. Maar Muller belooft dat de sportwagen vanaf de productiestart eind dit jaar over een koolstofvezel body beschikt.

spyker_c8_preliator_3spyker_c8_preliator_3


De koetswerkdelen komen van een Engelse firma. De bouw van de C8 Preliator komt in handen van CCP uit Groot-Brittanië, dat in het verleden al toeleverancier van Spyker was. Het bedrijf zou de Aileron vervaardigen, waarvan uiteindelijk maar achttien stuks zijn gemaakt. CCP heeft nu de opdracht om vijftig exemplaren van de C8 Preliator te maken. Muller: “Het is een limited edition. Je ziet dat er een grote vraag naar gelimiteerde modellen is, wereldwijd.” Muller denkt dat de 324.900 euro, exclusief belastingen, kostende C8 Preliator snel uitverkocht zal zijn. Net voor de opening van de autoshow in New York, waar de C8 Preliator zijn Amerikaanse debuut beleefde, had Muller naar eigen zeggen eenendertig orders op zak. Naast de Coupé komt er ook nog een Spyder, een echt open model met softtop. De oplage van die convertible wordt eveneens vijftig units. Vervolgens bouwt Spyker op dezelfde basis nog een gelimiteerde serie, specials door Muller genoemd. Met een carrosserie van Zagato.

LEES OOK: SPYKER C8 PRELIATOR: POGING NUMMER ZOVEEL

Maar wat is Spyker met zijn elektrische auto van plan? Van de C8 Preliator komt géén elektrische versie, zo geeft Muller aan. De eerste elektrische Spyker wordt een SUV. De autobouwer haalt de D12 Peking-to-Paris-concept van stal en zal de auto in aangepaste vorm in productie gaan nemen. De SUV komt er in eerste instantie met een twaalfcilinderbenzinemotor. Muller wil nog niet aangeven van welke autobouwer hij het blok zal betrekken. Audi behoort met zijn W12-turbomotor tot de mogelijkheden. Wat voor batterij voor de SUV gebruikt gaat worden, is evenmin bekend. De auto debuteert op de autoshow in Los Angeles in november, waar Spyker een stand deelt met Koenigsegg.

Spyker D12 peking-to-parisSpyker D12 peking-to-paris


Spyker D12 peking-to-paris