Hallo, daar zijn we weer! Spyker, het Nederlandse merk dat van geen ophouden weet, heeft zojuist een eerste teaser vrijgegeven van de C8 Preliator, een sportwagen die begin maart op de Autosalon van Genève wordt onthuld.

Spyker C8 PreliatorSpyker C8 Preliator


Vermoedelijk gaat het om een elektrisch auto, die Spyker samen met de Amerikaanse vliegtuigfabrikant Volta Volare heeft ontwikkeld. Hoe dan ook, dit is al de zoveelste comeback van de Heintje Davids onder de sportwagenmerken, dus vergeef ons dat we er een hard hoofd in hebben dat de C8 Preliator het ook daadwerkelijk tot het productiestadium schopt.

Faillissement

Spyker werd in december 2014 failliet verklaard, maar een rechter draaide dat terug. Spyker-topman Victor Muller wist namelijk wonderwel weer een investeerder te vinden. Eentje die ditmaal 4,3 miljoen euro in zijn bedrijf stak. Spyker had daarna echter nog een schuld van 45 miljoen euro openstaan.

"Dit is de zoveelste comeback van de Heintje Davids onder de sportwagenmerken"

Muller wist een overeenkomst met de schuldeisers te sluiten. Ze konden kiezen tussen een faillissement van Spyker en dus kunnen fluiten naar de centen of akkoord gaan met een vereffening van een deel van de openstaande schuld. De eisers kozen voor de tweede optie, waardoor Spyker met een schone lei verder kon.

Formule 1

Spyker werd in 1999 opgericht door Victor Muller en ontwerper Maarten de Bruijn. De autobouwer introduceerde de C8 Spyder en C8 Laviolette, waarna de nieuwe modellen elkaar snel opvolgden: de C8 Double 12 S, C8 Spyder T, C12 La Turbie, D8 Peking-to-Paris, C12 Zagato, C8 Aileron, C8 Aileron Spyder, B6 Venator en B6 Venator Spyder.

LEES OOK: VICTOR, DEZE DRIE HADDEN WE GRAAG GEZIEN

Slechts een paar daarvan gingen uiteindelijk in productie, maar hoeveel Spykers er door de jaren heen zijn gebouwd, is niet precies duidelijk. Spyker deed onder andere mee aan de 24 uur van Le Mans, had een tijdje een Formule 1-team en kocht in 2010 Saab van General Motors. Twee jaar later werd Saab weer verkocht.