Sprankje hoop voor Europese carrière Nissan Z
Nissan mag dan zelf hebben aangegeven dat de nieuwe Z niet voor Europa is, blijkbaar betekent dat niet dat de auto helemaal niet komt. Leon Dorssers, Vice President Sales & Marketing voor onder andere Europa, zet de deur op een kier.
De Nederlander laat aan Autovisie weten altijd naar de marktvraag te luisteren. “Als er vraag naar is, zullen we er naar kijken. Laat ik voorop stellen dat de Z voor Europa niet onze focus is, maar we sluiten niks uit. We richten ons erop om het meeste opwindende geëlektrificeerde gamma crossovers in Europa neer te zetten. Geëlektrificeerd, dus niet alleen elektrisch maar ook performance georiënteerde modellen. Ik kan niets zeggen over de plannen voor de toekomst. Als er bepaalde wensen van klanten zijn, en het voegt iets toe, wie weet”, geeft Dorssers aan.
De Nederlandse importeur staat open voor de nieuwe generatie Z. Het importbedrijf ziet echter graag een variant met een batterij erin en geeft aan dat de versie met een verbrandingsmotor een ander verhaal is, maar niet onmogelijk om de sportcoupé te verkopen. Kijkend naar het verleden zijn de 370Z en GT-R geen producten waarvoor de Nederlandse koper massaal in de rij stond, maar de modellen werden wel verkocht, al dan niet nadat de auto’s eerst in België werden geregistreerd om de bpm-straf te verminderen. Er zijn altijd wel klanten voor, zo geeft een medewerker van de importeur aan.
SUV’s
Met de huidige modellen richt Nissan zich sterk op de SUV’s. “Een nieuwe Z is en blijft een heel goede image builder voor het merk. Het voeren van iets dat niet bereikbaar is, heeft ook zijn positieve neerslag op de andere modellen,” aldus de persoon, die hoopt dat Nissan alle mogelijkheden voor een Europese carrière van de Z bekijkt. Een kleinere motor en lager gewicht doen niet direct afbreuk aan rijplezier.
https://www.autovisie.nl/nieuws/nissan-presenteert-nieuwe-generatie-z-nissan-z-proto/
Nissan stelde afgelopen zomer de nieuwste Z voor. De ‘Fairlady’ zou officieel op de New York Auto Show zijn debuut maken, maar door de coronaproblematiek ging de Amerikaanse autoshow niet door en maakte Nissan de coupé digitaal wereldkundig. Hoe de sportwagen er overigens uit kwam te zien, was geen geheim. De fabrikant had al een conceptversie van de auto aan de wereld getoond.
V6
Hij volgt de 370Z op, die na een carrière van tien jaar met pensioen mag. De nieuweling beschikt net als zijn voorganger over een V6-motor, maar met een kleiner slagvolume en twéé turbo’s. Uit de tot 3,0 liter teruggeschroefde zespitter haalt de autobouwer liefst 405 pk, waardoor de achterwielen zo’n 60 pk meer dan in de 370Z krijgen te verwerken.
Lente 2022 leverbaar
Nissan levert de nieuwe Z als Sport en als Performance met op laatstgenoemde uitvoering zaken als een handbak, Launch Control, een mechanisch sperdifferentieel en achterspoiler. In de lente van 2022 start de verkoop van het model. De fabrikant trapt af in Japan en de Verenigde Staten. Of Europa uiteindelijk aansluit, is nog even de vraag.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8