Spoedig beslissing over toekomst Bugatti
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F03%2F06_CPS_Rear3I4-Front_WEB.jpg)
Wat brengt de toekomst voor Bugatti, nu het productie-einde van de Chiron nadert? Dat is de grote vraag, maar het management van het Volkswagen-concern neemt nog in de eerste helft van 2021 een besluit over het Franse zustermerk. Dat zegt de topman van Porsche tegen persbureau Reuters.
Porsche-ceo Oliver Blume zit tevens in het bestuur bij moederconcern Volkswagen. Hij zegt dat er verschillende scenario’s voor Bugatti op tafel liggen. “Op dit moment denken we intensief na over hoe Bugatti op de best mogelijke manier ontwikkeld kan worden. Rimac zou hier een rol kunnen spelen omdat de merken technologisch goed bij elkaar passen”, aldus Oliver Blume.
Technologiebedrijf
Rimac is een technologiebedrijf dat zich onder andere richt op elektrische aandrijflijnen. Porsche heeft een aandeel in het bedrijf, net als Hyundai. Rimac werkt daarnaast aan een eigen hypercar, waarvan Automobili Pininfarina de basis gebruikt voor zijn Battista.
Een van de plannen is om Bugatti bij Rimac onder te brengen, waarna Porsche zijn aandeel in het bedrijf vergroot. De Duitsers bezitten momenteel 15,5% van de Kroatische onderneming. Door Bugatti onder te brengen bij Rimac, waarin Porsche dan een flinke vinger in de pap krijgt, kan het Franse label zich verder ontwikkelen als technologisch en innovatief hoogstandje in de auto-industrie, ditmaal gericht op elektrotechniek.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F07%2FRimac-Concept-One-Autovisie.nl-2.jpg)
Elektrische Bugatti
Dat Bugatti overweegt om na de Chiron met een elektrisch aangedreven model te komen, is een publiek geheim. Het is echter de vraag hoe Bugatti zich daarmee gaat onderscheiden, gezien de sterke ontwikkeling van andere elektrische hypercars als de Lotus Evija, de Rimac en Automobili Pininfarina.
Via Galibier naar Chiron
De Franse Volkswagen-dochter zelf heeft ook onderzoeken lopen om de koers te bepalen. In die clinics kijkt Bugatti verder dan louter de hypercar. Het is een richting die ook in het Veyron-tijdperk werd bekeken. Toen werd gekozen voor een ultraluxe limousine, de Galibier. Echter, de ontwikkeling van die saloon werd uiteindelijk gestaakt. Plan B kwam ter tafel, zoals Autovisie eerder wereldkundig maakte. En zo verscheen na de Veyron wederom een sportcoupé. Het is de Chiron.
Lees ook:
Ook interessant
-
Mercedes vindt het stuurwiel opnieuw uit, zodat jij een filmpje kan kijken
-
Duik in de prijslijst: dit kost de DS N°8 in Nederland
-
Deze BMW Neue Klasse is een soort oversized nachtlampje
-
Nieuwe Lexus ES en Toyota bZ7: eentje komt sowieso naar Europa
-
Nieuwe N7 kan eerste Chinese Nissan in Europa worden
-
Firefly moet jou uit de Volvo houden, maar vergeet iets belangrijks
-
Waarom je een VR-bril op moet om nieuwe Porsche te configureren
-
Zeekr-topman: ‘Europeanen omarmen nu juist Chinese elektrische auto’s’
-
Goedkope Tesla laat toch weer langer op zich wachten
-
BMW Z4 vs. MG Cyberster: wat is de leukste cabrio?
-
Met deze Koreaanse EV heb je het vaakst pech, dit is waarom
-
Dit is hoe krankzinnig veel de Renault 5 Turbo 3E kost