Elektro-Benz voor net geen 50 mille – Mercedes-Benz EQA – Video
Anders dan de binnenkort te introduceren EQS en de later dit jaar te verschijnen EQE staat de EQA, zoals die vandaag wordt onthuld, over een bestaande architectuur, die ook geschikt is voor benzine- en dieselmotoren. Op die basis verschijnt over enkele maanden ook de EQB. Autovisie-redacteur Peter Hilhorst mocht deze week kort kennismaken met het nieuwe elektromodel en deelt in deze video zijn eerste ervaringen.
Waar je de EQS als een model náást de S-klasse moet zien vanwege zijn unieke architectuur, daar is de EQA een integraal onderdeel van de A-Klasse-familie. Hij neemt de koets van de GLA over en heeft in de bestaande bodemsectie een elektromotor en accupakket. Veel optische verschillen tussen de twee zijn er ook niet. De belangrijkste wijziging zit op de achterzijde, waar de twee lichtunits – volledig volgens de huidige trends in autoland – met elkaar worden verbonden middels een led-strip. Verder zorgen koperkleurige carrosserie-elementen in combinatie met een andere grille en wielen, een lichtstrip boven de gesloten grille en een in de bumper geplaatste kentekenplaathouder voor het exterieure verschil tussen de GLA en EQA.
Potentere versie
Met de EQA opent Mercedes de aanval op de populaire Kia Niro, de Hyundai Kona Electric en uit eigen land de Volkswagen ID.3. Om de Koreaanse aanval af te remmen komt de EQA er in verschillende motoriseringen. Aan de basis van het programma staat een versie met 140 kW. Het aanbod loopt vervolgens op tot een uitvoering met een 200 kW sterke elektromotor. Op termijn verschijnt een nog potentere uitvoering, net als vierwielaandrijvers.
Actieradius EQA meer dan 500 km
Het merk trapt af met de EQA 250. Het getal in de naam duidt op de 140 kW sterke asynchroon-elektromotor, die zijn trekkracht van 375 Nm via de voorwielen op de weg overbrengt. Hij krijgt zijn energie uit een accupakket met een capaciteit van 66,5 kWh. De opgegeven actieradius bedraagt volgens de meetcyclus WLTP 426 km. Mercedes-Benz kondigt al aan dat er op termijn een speciale versie verschijnt, die meer dan 500 km moet kunnen halen. De specificaties van dat type zijn nog niet bekend. Als basisversie 250 accelereert de EQA in 8,9 tellen van stilstand naar 100 km/h. De topsnelheid bedraagt 160 km/h.
Poolse batterij
Mercedes-Benz lepelt de elektromotor voorin. De batterij ligt onder het achterste deel van de wagenvloer, zij het tussen de assen. Dat biedt Mercedes de mogelijkheid om de elektroversie tussen de GLA’s te bouwen. De productie heeft in het Duitse Rastatt en Chinese Beijing plaats. De accusystemen verlaten in Polen de fabriek.
Wanneer komt EQA op de markt?
Mercedes-Benz brengt de EQA in het voorjaar van 2021 op de markt. De prijzen beginnen bij 49.995 euro. Voor de op de zakelijke markt gerichte EQA 250 Business Solution Luxury vraagt het merk 50.985 euro (fiscale waarde 49.995 euro). De prijskaartjes kunnen worden verhoogd door op de optielijst een trekhaak te bestellen. De elektrische SUV mag in dat geval dan 750 kg trekken. Tenminste, de voorwielaandrijvers. De vierwielaangedreven modellen bieden een nog onbekend maar hoger trekgewicht.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe heup voor de Volvo XC90: kan hij er nu weer tegenaan?
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Nio EL8: zo maakt de enorme SUV zijn premium-claims waar
-
Deze Japanse occasion is betrouwbaar, stoer en vrij betaalbaar
-
Deze occasion is stoere en moderne SUV voor niet al te veel geld
-
Oei, gloednieuwe Ferrari Purosangue total loss na megaklapper
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Sinds 2016 zijn nieuwe auto’s 400 kilo (!) zwaarder geworden
-
Compacte occasion: Volkswagen biedt veel ruimte in kleine SUV
-
Deze occasion is stijlvol, betrouwbaar en inmiddels vrij betaalbaar