‘Snelste Citroën ooit’ levert tonnen op bij Amerikaanse veiling

Citroën en bizarre snelheden: twee zaken die je tegenwoordig niet echt met elkaar verbindt. Toch is ‘de snelste Citroën ooit’ recent van eigenaar gewisseld.

Het gaat om een Amerikaanse Citroën SM. Dat meesterwerk van Robert Opron uit de jaren ’70 is in absolute topstaat zo’n 80.000 euro waard, maar de koper van de betreffende SM betaalde tijdens een veiling van Gooding & Company ruim twee ton voor de auto. Waarom? Het is nog altijd ‘de snelste Citroën ooit’.

SM World Ltd.

Dat behoeft wat uitleg. Begin jaren ’70 was ene Jerry Hathaway werkzaam bij een autodealer in Los Angeles, waar destijds ook Citroën aan het portfolio werd toegevoegd. Hathaway werd enthousiast van de Franse auto’s, met name de SM, en startte later zelf SM World Ltd. op. Met dat bedrijf had hij direct contact met de Citroën-fabrieken in Europa en werd hij een specialist op het gebied van SM’s.

Een van zijn klanten was Jon McKibben, die tevens een ervaren coureur was in die tijd. McKibben vertelde Hathaway dat hij een snelheidspotentie zag in de Citroën SM. Volgens de coureur was de door Robert Opron getekende koets ideaal voor het zogenaamde ‘land speed racing’, waarbij snelheidsrecordpogingen worden gedaan op uitgestrekte vlaktes.

Maserati

Hathaway zag wel iets in dat idee, en begon met het ombouwen van de betreffende SM uit 1972. Samen met zijn team maakte hij de Citroën nog aerodynamischer, en ze begonnen met het kietelen van de originele 3,0-liter V6-motor van Maserati. Eind jaren 70 wist de SM Land Speed Racer, zoals de auto officieel werd genoemd, al eens de 151.2 mijl per uur aan te tikken, omgerekend 243 km/h. Hathaway monteerde in de jaren daarna twee turbo’s van AiResearch, waarmee de SM uiteindelijk de barrière van 200 mph wist te doorbreken. Tijdens een recordpoging in 1987 werd de SM geklokt op 202,3 mph, oftewel 325 km/h. Daarmee was ‘t destijds de snelste Citroën ooit, en dat is deze SM naar verluidt nog altijd.

Een bijzondere auto dus. Maar dat was niet het enige voorwerp dat voor het bedrag van ruim twee ton werd geveild. Gooding & Company veilde namelijk ‘The Rig’, een trio van voertuigen die deze SM nog specialer maken dan-ie zelf al is. Hathaway bouwde in de jaren 80 namelijk ook een speciale pick-up om de SM mee te vervoeren. Zoals je op de foto’s ziet, was ook dát een SM. De Land Speed Racer kreeg bovendien z’n eigen trailer. Bijzonder aan die trailer is het feit dat die ook het beroemde hydropneumatische veersysteem van Citroën bevat. De trailer heeft ook z’n eigen batterij voor dat systeem, zodat-ie volledig zelfstandig kan opereren.

Oja, de koper krijgt trouwens ook nog een koffietafeltje die is gebouwd van onderdelen van de Maserati-V6 én het brandpak dat Sylvia Hathaway, de vrouw van Jerry Hathaway, droeg tijdens een van de recordpogingen. Gaaf, toch?