Sneller en beter: dit is de I-TYPE 5, de nieuwe Formula E Jaguar
Jaguar Racing heeft haar nieuwe Formula E auto onthuld. Hiermee gaat het team het zevende seizoen van de elektrische klasse rijden. Het Jaguar Formula E -team is van plan de auto twee jaar te gaan gebruiken.
In het derde seizoen deed het Engelse raceteam voor het eerst mee aan de elektrische kampioenschappen van de FIA. Vijftig dagen voordat het zevende seizoen begint, laten Jaguar Racing een gloednieuwe auto met verse aandrijflijn zien.
Aandrijflijn
De volledig door Jaguar zelf ontwikkelde aandrijflijn zal de aankomende twee Formula E seizoenen ingezet worden. De nieuwe 24-karaat gouden inverter (omvormer) moet ervoor zorgen dat de gelijkstroom in de accu sneller omgezet wordt in wisselstroom. Dit zorgt voor beter prestaties. Het lagere gewicht van de TYPE 5 en de aangepaste wielophanging zorgen voor een lichtere auto met een lager zwaartepunt. Ook heeft het team meer mogelijkheden om de wielophanging aan te passen op een circuit.
Stoelen
Behalve de aandrijflijn en het onderstel is er nog iets opmerkelijks veranderd: er is in betere racestoelen geïnvesteerd. Vanaf begin van het seizoen worden prototypes van duurzame racestoelen in de auto’s van het Jaguar Formula E team geplaatst. Deze stoelen zouden de snelheid en wisseling van temperaturen beter aan moeten kunnen. Welk materiaal ‘TYPEFIBRE’ precies is, houdt Jaguar voorlopig nog even voor zichzelf.
Rijders
Op de prototype-stoelen zitten vooral bekende namen. Mitch Evans is al sinds het begin bij het team aangesloten. Sam Bird is nieuw bij het team. Desondanks is hij niet onervaren. In 2012 was hij de officiële testrijder voor het Formule 1-team van Mercedes en in het seizoen 2014-2015 van de Formule E racete hij al voor het Virgin Racing Team. Echt een ‘race-virgin’ is Bird dus zeker niet meer.
Lees ook:
Ook interessant
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!
-
Ronduit bizar! Alfa Romeo Milano krijgt plotseling andere naam
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe baby-Volvo: Volvo EX30