De enorme controverse rondom Carmageddon is bijna niet meer te begrijpen. De game werd eind jaren negentig in diverse landen verboden, maar zoals bij zoveel 'video game nasties' uit die tijd het geval is, hebben de nu volstrekt achterhaalde graphics van Carmageddon de angel al lang uit het conflict gehaald.

CarmageddonCarmageddon


Carmageddon haalt zijn inspiratie uit de film Death Race 2000 uit 1975, een cultklassieker met in de hoofdrollen David Carradine en Sylvester Stallone. In de rolprent zijn de Verenigde Staten ingestort en heeft de regering een staat van beleg afgekondigd. Om de bevolking rustig te houden, organiseert de staat de Transcontinental Death Race, een dodelijke straatracespektakel van kust naar kust waarin coureurs bonuspunten kunnen verdienen door voetgangers dood te rijden.

"In onder meer Brazilie was Carmageddon helemaal verboden"

En daar zat hem de ophef dus in als het op Carmageddon aankomt. In het spel race je tegen een aantal tegenstanders in onder meer een stad, een mijn en een industriegebied. Winnen kun je op drie manieren: door als eerste binnen de tijd over de finish te komen (je krijgt er tijd bij door andere auto's te beschadigen of voetgangers te overrijden), door de wagens van je concurrenten uit te schakelen of door alle poppetjes in een level tegen de vlakte te scheuren.

CarmageddonCarmageddon


In een aantal landen ontstond daardoor (al dan niet terecht) morele paniek. Zo censureerde Stainless Games zijn spel voor Duitsland - waar gewelddadige games gevoelig liggen - en verving de ontwikkelaar de voetgangers in Carmageddon door zombies die niet rood, maar groen bloeden. De British Board of Film Classification wilde de 'racegame' in eerste instantie niet eens certificeren voor het Verenigd Koninkrijk, maar moest daar na een slepende rechtszaak (aangespannen door Stainless Games) op terugkomen. In onder meer Brazilie was Carmageddon helemaal verboden.

LEES OOK: SNEL SPEL - TEST DRIVE (1987)

Nou waren alle boze ouders, verontwaardigde regeringen en messen slijpende journalisten natuurlijk koren op de molen van ontwikkelaar Stainless Games en uitgevers SCi en Interplay. Carmageddon ging - vooral dankzij het gedonder - als warme broodjes over de toonbank. In totaal werden er wereldwijd ongeveer twee miljoen exemplaren van de game verkocht. Genoeg om in 1998 de weg vrij te maken voor een vervolg: Carmageddon II: Carpocalypse Now.

CarmageddonCarmageddon