Smart presenteert zijn open variant van de Fortwo, de Cabrio
Medio november opent Smart de orderboeken voor de nieuwe Fortwo Cabrio. Het olijke stadsautootje beschikt wederom over een stoffen dak, dat zich na een druk op de knop laat opvouwen. Met weggenomen dakbogen kunnen de twee inzittenden de wind in de haren voelen.
Smart geeft trots op dat het vouwdak met 1,8 m2 een stuk groter (4%) is dan voorheen, maar dat is logisch aangezien de nieuwste generatie fors groter is dan zijn voorganger. Vooral in de breedte heeft de Fortwo er de nodige centimeters bij gekregen. Het dakje laat zich in twaalf seconden openen of sluiten. Met de Fortwo kan op drie manieren open worden gereden. Of je kiest voor het openen van het twee centimeter dikke stoffen dak boven de stoelen, of voor het volledig openen van het dak waarbij de glazen achteruit ook wordt neergeklapt. Of je gaat voor de tweede optie plus het uitnemen van de twee dakbogen tussen de voorruit en de rolbeugel. In het laatste geval kunnen de twee dakbogen in de achterklep worden opgeborgen.
“Met een knop op de sleutel kan het vouwdak zelfs op afstand worden geopend.”
Smart claimt dat de torsiestijfheid van de auto met 15% is toegenomen. De softtop kan zowel stilstaand als rijdend (tot topsnelheid) worden bediend. Met een knop op de sleutel kan het vouwdak zelfs op afstand worden geopend. Ideaal op een hete dag, zodat de warme lucht al uit het interieur kan ontsnappen. Smart biedt de softtop in drie kleuren aan, te weten blauw, rood of zwart. In alle gevallen is de binnenzijde van de kap grijs van kleur.
Vanaf februari 2016 staat de nieuwe Fortwo-variant bij de Mercedes-dealers. De orderboeken gaan in november open. Dan zullen ook de prijzen bekend zijn. Bij de marktintroductie is de Fortwo Cabrio in twee motorversies leverbaar, beide driecilinders. Het gaat om een 71 pk sterke 1.0 benzinemotor en een 0,9 liter met turbo en 90 pk. De zwakste motorisering brengt de Fortwo Cabrio in 14,9 tellen van stilstand naar 100 km/h en haalt een topsnelheid van 151 km/h. Het opgegeven verbruik bedraagt 4,3 l/100 km. De kleinere doch sterkere benzinemotor legt de sprint 0-100 km/h in 10,8 seconden af, haalt 155 km/h en consumeert gemiddeld 4,3 l/100 km aan benzine. Beide blokken worden af-fabriek gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Een automaat is optioneel leverbaar.
Lees ook:
Ook interessant
-
Flitspaal betrapt bijzondere bestuurder op snelheidsovertreding
-
De elektrische Lynk & Co 02 maakt de Volvo EX30 overbodig
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Korreltje-zoutnieuws: zelfrijdende Tesla Cybercab komt al in 2026
-
Noemt Alpine zijn nieuwste model nou echt een teer zieltje?
-
Elektrisch rijden zonder accu’s! Toyota bezig met waterstofpatronen
-
Live: Tesla laat Robotaxi zien
-
Waarom je de goedkoopste Chinese elektrische auto niet kunt kopen
-
Tesla Model 3 krijgt nieuwe versie en is goedkoper
-
Prijs tweedehands elektrische auto’s verder gedaald, bijna 6.000 euro goedkoper
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland