Coen Grutters
Coen Grutters Nieuws 17 apr 2023
Leestijd: 2 minuten

Smart trekt doek van Smart #3: de eerste ‘sportieve coupé’ van het merk

In Shanghai is een van ’s werelds grootste autoshows gaande. Veel fabrikanten onthullen daar nieuwe modellen. Zo ook Smart, dat het doek trekt van de Smart #3, de eerste sportieve coupé van het merk, zo zegt Smart zelf. Een hoge, vijfdeurs coupé welteverstaan. De term coupé wordt vandaag de dag dan ook stevig opgerekt.

Recent gaf Smart ons al een sneak preview van de Smart #3, maar nu zien we hem voor het eerst in volle glorie. De Chinese autogigant Geely bemoeit zich nu met de gang van zaken bij Smart, al ‘blijft Smart trouw aan zijn oorspronkelijke baanbrekende visie om de beste oplossingen voor toekomstige stedelijke mobiliteit te realiseren’, stelt het merk zelf.

De nieuwe Smart #3

We zien hetzelfde smoelwerk als dat van de Smart #1 terugkeren op de Smart #3. Dat betekent een ledstrip op zowel de voor- als achterkant, een haaienneus, zoals Smart het omschrijft en een brede, A-vormige grille. In wezen is het een coupévariant van de Smart #1.

Smart #3 coupé
(Afbeelding: Smart)

Met zijn aflopende daklijn oogt de Smart #3 in zijn geheel sportiever. De sportiviteit komt ook terug in het interieur. De brede roosters en elegante kleurstellingen in de Smart #1 maken plaats voor sterker contrasterende kleuren en ronde roosters die, niet geheel toevallig, doen denken aan die van Mercedes.

Smart #3 coupé
(Afbeelding: Smart)

Daarnaast zien we op de interieurfoto wederom een glazen panoramadak, maar ook sportstoelen en een hoge middenconsole die vloeiend overloopt in het dashboard, al lijkt die combinatie een ruimtelijk gevoel in de Smart #3 in de weg te staan. De verder relatief grote Smart is voorzien van een dertien speaker tellend audiosysteem van Beats.

Leverbaar vanaf begin 2024

De Smart #3 zal begin volgend jaar op de markt verschijnen. Kopers kunnen kiezen uit een aantal nieuwe kleuren. Onder andere een levendig Photon Orange Metallic en Electric Blue Matte zullen leverbaar zijn op de nieuwe ‘sportieve coupé’, zoals Smart de #3 noemt. We zijn benieuwd hoe sportief het wagentje daadwerkelijk aan zal voelen. Eerder reed testredacteur Peter Hilhorst al in de speelse, achterwielaangedreven Smart #1.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.