Skoda Karoq kan weer een tijdje mee
Tijd voor de volgende facelift van een model uit de Volkswagen Groep. Ook de Skoda Karoq is klaar voor de volgende ronde.
Een facelift kun je normaliter al jaren van tevoren zien aankomen. Wordt een model gepresenteerd, dan kun je de klok erop gelijk zetten dat er zo’n 3,5 tot 4 jaar later een vernieuwing in het model wordt doorgevoerd. Dat geldt ook voor de huidige Karoq. Die verscheen in 2017 op de markt, en dus is het eind 2021 tijd voor een facelift.
Nieuwe spoiler
En als je de laatste opgefriste modellen van de Volkswagen Groep hebt gevolgd, weet je ook wat de Karoq te wachten staat. De populaire compacte SUV van de Tsjechen krijgt een licht hertekende koets. Nieuw zijn de hertekende lichtunits, zowel op de voor- als achterzijde. Ze bevatten vanaf nu bovendien ook standaard led-technologie. Verder krijgt de Karoq nieuwe bumpers en een achterspoiler. Aan de buiten- en binnenmaten verandert niets. De bagageruimte meet maximaal 588 tot 1605 liter. Wie de achterste zitrij verwijdert, heeft zelfs 1605 liter aan bagageruimte.
Een nieuwigheid voor het interieur is het Eco-pakket. Wie dat aanvinkt op het orderformulier, krijgt een interieur dat is gemaakt van gerecyclede en vegan materialen. Grote vernieuwingen zien we op het dashboard, al waren die ook te verwachten. Dat is namelijk volledig digitaal. Althans, vanaf medio 2022. Dan geeft Skoda elke Karoq een 8-inch instrumentarium. Dat meet optioneel 10,25-inch. Afmetingen die we al kennen van andere modellen, zoals de nieuwe Fabia.
Altijd online
Midden op het dashboard prijkt standaard een 8-inch infotainmentscherm. Hoger op de ladder staat een 9,2-inch exemplaar. Het is altijd voorzien van DAB+-radio en de Karoq is dankzij een ingebouwde eSim altijd online. Software-updates gaan voortaan over the air.
Uiteraard wordt de Karoq ook op het gebied van veiligheidssystemen geupdatet. Een Front Assist met voetgangersdetectie en City Emergency Braking zijn allemaal standaard. Ook levert Skoda twee versies van het optionele Travel Assist. Daarbij is een slimme cruise control standaard, die rekening houdt met gegevens uit het navigatiesysteem en camera’s om de snelheid van de auto aan te passen. Het Hands-on Detect-systeem houdt in de gaten of de bestuurder zijn of haar handen wel op het stuurwiel heeft geplaatst. Een 360-graden camera met een aanhangerassistent is ook optioneel leverbaar.
Motoren vernieuwde Karoq
Motorisch verandert er niets. We zien de bekende klanten terug in de vernieuwde Karoq. Dat betekent, ook voor deze auto uit de Volkswagen Groep, dat klanten kunnen kiezen uit een 1,0-liter driecilinder met 110 pk, of een vierpitter met 150 pk. In het eerste geval wordt de motor gekoppeld aan een handbak. Wie voor de 1,5-liter TSI gaat, kan desgewenst een zeventraps DSG bestellen.
De nieuwe Karoq staat vanaf begin volgend jaar bij de Nederlandse dealers. Prijzen deelt Skoda in de aanloop naar de introductie. Zeker is dat de Karoq weer genoeg kopers zal vinden. Sinds 2017 verkocht Skoda namelijk al ruim 500.000 exemplaren van het model.
Lees ook:
Ook interessant
-
Politie ruilt Audi A6 in voor nieuwe dikke diesel met flink prijskaartje
-
Populairste auto van Nederland ziet er nu totaal anders uit
-
In deze gemeentes kruipen ze het vaakst met drank op achter het stuur
-
Citroën-topman tegen Autovisie: ‘Wij werken niet aan een nieuwe Eend!’
-
Nvidia: ‘Zelfrijdende auto’s komen nog lang niet, wat Tesla ook beweert’
-
Polestar wil Tesla-kopers lokken die Elon Musk zat zijn
-
Maybach van Huawei: dit is de Maextro S800
-
Duurtest Microlino 45 km/h: per ongeluk op de autoweg
-
Polestar geheimzinnig over uitstellen 6, maar de reden laat zich raden
-
Bedenkelijke one-off Lamborghini is voor dubieuze beroemdheid
-
Citroën roept tienduizenden Nederlandse auto’s terug om veiligheid
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe Opel Grandland in Nederland