Skoda Karoq in Nederland vooral als grijze muis te zien
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fkaroq-sportline-10006.jpg)
In zijn Tsjechische fabriek te Mladá Boleslav heeft Skoda, zoals vorige week gemeld, het 250.000e exemplaar van de Karoq geproduceerd. Een mijlpaal die twee jaar na de verkoopstart is bereikt. Van de kwart miljoen zijn er tot op heden 3877 exemplaren in Nederland afgeleverd.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fskoda-karoq-scout-001.jpg)
De Karoq is voor Skoda een succes. Het was na de Kodiac de tweede SUV van het merk, dat inmiddels uit drie telgen bestaat. De Karoq staat centraal in het programma dat eronder de Kamiq en erboven de Kodiaq kent. Skoda bouwt de SUV sinds juli 2017 in de fabriek in Kvasiny en sinds januari 2018 ook in de fabriek in Mladá Boleslav.
Op weg naar verkooprecord
Eind 2017 startte de levering van de Karoq in Nederland. De importeur leverde toen twaalf exemplaren af, maar inmiddels staan er 47 stuks uit 2017 op Nederlands kenteken. In totaal telt Nederland 3877 exemplaren van de Karoq. De meeste exemplaren dateren uit 2018, maar wanneer de Skoda-dealers de komende maanden hun uiterste best doen, zal er een nieuw verkooprecord voor het model worden neergezet. Uit 2018 stammen 1983 Karoqs tegen1847 uit dit jaar!
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fkaroq-sportline-10006.jpg)
Populairste kleuren
Van de Skoda Karoq op Nederlandse kenteken is het gros gespoten in een grijze tint. Liefst 45% van het wagenpark is grijs van kleur. Het is met afstand de populairste tint voor de SUV. Na grijs volgt zwart, waarin 21% van de geregistreerde auto’s is gespoten. Wit volgt op de derde plaats met een aandeel van 17,3%. De resterende 17% wordt ingevuld door blauw, groen, rood en bruin. In laatstgenoemde kleur rijden slechts 78 Karoqs rond.
Populairste motorversies
Wat motorisering betreft kiest meer dan tweederde van de kopers voor een viercilindermotor. Eenderde neemt genoegen met de driecilinder krachtbron. De 999 cc-motor is dan ook goed voor een registratievolume van 1204 stuks, want meer smaken zijn er voor de driepitter niet. Bij de vierpitters is er wel een verdeling. De benzinemotor met een slagvolume van 1498 cc eist het leeuwendeel van de afzet op, gevolgd door de 1,6 liter diesel. Van de 2.0-blokken zijn er slechts 70 in de Karoq te vinden, waarvan slechts vier op benzine!
Lees ook:
Ook interessant
-
Je raadt nooit de motor van deze caravan/camper-Volkswagen T1
-
Vaak krassen op je auto? Deze optie voorkomt ze, aldus Elon Musk
-
‘Goedkope’ Chinese concurrent Mercedes G-klasse kan varen!
-
De allereerste hybride is zuinig en koop je voor minder dan een elektrische fiets
-
Kabinet trekt 125 miljoen uit voor waterstof, dit zijn de plannen
-
Review SsangYong Torres – Te bestellen als je ‘m echt wil hebben
-
Covermodel: Fiat 2300 Coupé, ‘Een waardig topmodel’
-
Lege accu? Dit kost het als je strandt met je elektrische auto
-
Deze auto’s moet je nooit kopen volgens ChatGPT
-
Occasions: 3 comfortabele top-middenklassers voor 15.000 euro
-
Deze zelfgebouwde Saab EX kan van jou zijn, en dat wil je
-
Waarom is LPG zo goedkoop?