Volgende puzzelstukje maakt Skoda Fabia bijna compleet
Nadat we vorige week al de schetsen van de nieuwe Skoda Fabia te zien kregen, deelt de fabrikant nu het interieur van de Polo-broer. Begin mei trekken de Tsjechen echt het doek van de auto.
Het is een belangrijk jaar voor Skoda. Want naast de volledig elektrische Enyaq stelt het dit jaar ook een nieuwe generatie van de populaire Fabia voor. Het uiterlijk van die nieuwkomer hebben we in grote lijnen al gezien, en vandaag deelt Skoda de eerste beelden van het interieur.
Octavia en Polo
Net als bij het exterieur heeft de fabrikant opnieuw gekozen voor evolutie in plaats van revolutie. De cockpit van de nieuwe Fabia is herkenbaar, maar deelt ook componenten met reeds getoonde modellen uit de stal van Volkswagen en Skoda. Zo lijkt het stuurwiel, dat twee spaken heeft, sterk op dat van de huidige Octavia. Dat geldt ook voor het grote infotainmentscherm met daaronder de ventilatieroosters. De opzet van het dashboard komt bovendien sterk overeen met die van de vernieuwde Polo.
Wel geeft Skoda de Fabia een eigen innerlijk, met unieke details. Zie bijvoorbeeld de ronde ventilatieroosters aan weerszijden van het dashboard, die met elkaar verbonden worden middels een gekleurde sierlijst. Het moet de Fabia een bredere en ruimere uitstraling geven.
Groter dan voorheen
Dat is ook letterlijk zo, want de nieuwkomer groeit flink ten opzichte van z’n voorganger. Het model is namelijk 11,1 centimeter langer en 4,8 centimeter breder. Dat zorgt voor meer beenruimte voor inzittenden, want ook de wielbasis groeit met liefst 9 centimeter. Tegelijkertijd is de nieuwe versie 7 millimeter lager dan de vorige generatie.
Volgens Skoda is er ook meer bagageruimte beschikbaar. 50 liter meer om precies te zijn. De bagageruimte in de Fabia meet nu 380 liter, tegenover de 330 liter in de vorige generatie. Wie de bank neerklapt, kan 1190 liter kwijt (voorheen 1150 liter).
Fabia Combi
Skoda trekt snel het doek van de compleet nieuwe Fabia, die volgens de planning nog voor het einde van dit jaar bij de dealer staat. De vertrouwde Combi keert ook terug, al moeten we daar nog tot 2023 op wachten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!