Skoda Enyaq zet Nederland op de kaart in Tsjechië
Met een autootje of 20.000 op een totaalafzet van 878.200 stuks wereldwijd, maakt de Nederlandse markt niet het verschil in de jaarresultaten van Skoda. Toch zette Nederland zich bij de Tsjechische autobouwer op de kaart afgelopen jaar. Met dank aan de Skoda Enyaq.
Skoda richt zich na Enyaq op stadsauto en ‘elektrische Octavia’
Met een verkoopvolume van precies 20.215 stuks over heel 2021 wist de Nederlandse dealerorganisatie meer auto’s te verkopen dan in 2020. De importeur boekte een groei van liefst 19 procent in een dalende markt, die zich de slechtste sinds de jaren 60 mag noemen. Skoda zelf zag zijn afzet wereldwijd sterk dalen en wel met bijna 13 procent tot 878.200 stuks. Dat Nederland er positief uitsprong is natuurlijk op de burelen van de fabrikant bekend. Dat het verschil zo’n 4000 auto’s is, is voor de fabriek peanuts. Dat bouwt Skoda bij wijze van spreken door de productielijn een paar uurtjes langer te laten draaien.
Wereldniveau
Maar waar de Nederlandse markt vorig jaar wel het verschil voor Skoda maakte, was met de verkoop van de elektrische Enyaq. In Nederland leverde Skoda 6621 exemplaren. Niet alleen was de Enyaq daarmee het best verkochte model van Skoda, de elektro-SUV voerde tevens de overall-ranglijst van de elektro-auto’s aan. Op wereldschaal was de afzet in Nederland ook uitzonderlijk, want Skoda wist op al zijn markten afgerond 45.000 stuks weg te zetten. De Nederlandse markt leverde daar dus wél een belangrijke bijdrage aan. Van alle Enyaq’s kreeg 15 procent een eigenaar in Nederland.
Gniffelend
Het is een resultaat waar op het hoofdkantoor in Tsjechië ongetwijfeld naar tevredenheid naar wordt gekeken, terwijl de directie gniffelend naar de afzet van de ID.3 en ID.4 kijken. De twee elektro-auto’s van zustermerk Volkswagen wisten zelfs niet tezamen het resultaat van de Skoda Enyaq te overtreffen. Volkswagen registreerde 6408 stuks van de ID.3 en ID.4, waarbij het gros door het grootste model werd gerealiseerd.
Ook als Enyaq Coupé
Skoda breidt dit jaar het modellengamma uit met de Enyaq Coupé. Deze elektro-SUV met schuin aflopende achterzijde komt er ook als vierwielaangedreven RS-uitvoering. Het sportieve label debuteert tevens op de bestaande carrosserievariant.
Lees ook:
Ook interessant
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!
-
Ronduit bizar! Alfa Romeo Milano krijgt plotseling andere naam
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe baby-Volvo: Volvo EX30