Skoda Enyaq zet Nederland op de kaart in Tsjechië
Met een autootje of 20.000 op een totaalafzet van 878.200 stuks wereldwijd, maakt de Nederlandse markt niet het verschil in de jaarresultaten van Skoda. Toch zette Nederland zich bij de Tsjechische autobouwer op de kaart afgelopen jaar. Met dank aan de Skoda Enyaq.
Skoda richt zich na Enyaq op stadsauto en ‘elektrische Octavia’
Met een verkoopvolume van precies 20.215 stuks over heel 2021 wist de Nederlandse dealerorganisatie meer auto’s te verkopen dan in 2020. De importeur boekte een groei van liefst 19 procent in een dalende markt, die zich de slechtste sinds de jaren 60 mag noemen. Skoda zelf zag zijn afzet wereldwijd sterk dalen en wel met bijna 13 procent tot 878.200 stuks. Dat Nederland er positief uitsprong is natuurlijk op de burelen van de fabrikant bekend. Dat het verschil zo’n 4000 auto’s is, is voor de fabriek peanuts. Dat bouwt Skoda bij wijze van spreken door de productielijn een paar uurtjes langer te laten draaien.
Wereldniveau
Maar waar de Nederlandse markt vorig jaar wel het verschil voor Skoda maakte, was met de verkoop van de elektrische Enyaq. In Nederland leverde Skoda 6621 exemplaren. Niet alleen was de Enyaq daarmee het best verkochte model van Skoda, de elektro-SUV voerde tevens de overall-ranglijst van de elektro-auto’s aan. Op wereldschaal was de afzet in Nederland ook uitzonderlijk, want Skoda wist op al zijn markten afgerond 45.000 stuks weg te zetten. De Nederlandse markt leverde daar dus wél een belangrijke bijdrage aan. Van alle Enyaq’s kreeg 15 procent een eigenaar in Nederland.
Gniffelend
Het is een resultaat waar op het hoofdkantoor in Tsjechië ongetwijfeld naar tevredenheid naar wordt gekeken, terwijl de directie gniffelend naar de afzet van de ID.3 en ID.4 kijken. De twee elektro-auto’s van zustermerk Volkswagen wisten zelfs niet tezamen het resultaat van de Skoda Enyaq te overtreffen. Volkswagen registreerde 6408 stuks van de ID.3 en ID.4, waarbij het gros door het grootste model werd gerealiseerd.
Ook als Enyaq Coupé
Skoda breidt dit jaar het modellengamma uit met de Enyaq Coupé. Deze elektro-SUV met schuin aflopende achterzijde komt er ook als vierwielaangedreven RS-uitvoering. Het sportieve label debuteert tevens op de bestaande carrosserievariant.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste
-
Nieuwe versie van Audi A3 gaat strijd aan met de crossover
-
Nieuwe Tesla-versie Full Self-Driving toont zeer gevaarlijk rijgedrag
-
Tweede Kamer wil onderzoek: bespioneren Chinese auto’s ons?
-
Autorijden duur? Tijdens je vakantie ben je veel minder kwijt