Porsche roept zo'n 60.000 Cayenne's en Macans terug. De dieseluitvoeringen hebben 'sjoemelsoftware' aan boord, waardoor de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) in de praktijk hoger uitvalt dan tijdens emissietests.


Het gaat om 52.831 exemplaren van de Macan (3,0 liter V6 turbodiesel) en ongeveer 6755 exemplaren van de Cayenne (4,2 liter V8 turbodiesel). In Nederland moeten enkele honderden auto's terug naar de Porsche-dealer.

Door Audi ontwikkeld

Porsche zegt uiteraard "de volledige verantwoordelijkheid" op zich te nemen, maar wijst er wel fijntjes op dat de motoren niet door het merk zelf zijn ontwikkeld en gebouwd, maar door Audi.

Adblue

Bij Audi moeten ook 60.000 auto's terug. In dat geval gaat het om een probleem bij de vorige generatie A6 en A7. De software in hun zescilinder turbodiesels schroeft zelf het gebruik van Adblue terug om te zorgen dat het reservoir niet voortijdig leeg is. En daardoor wordt de uitstoot te hoog.