Singer heeft zich in relatief korte tijd wereldberoemd gemaakt met het moderniseren van oude 911's. Aankomend weekend viert het merk haar tiende verjaardag met een nieuw model op het Goodwood Festival of Speed. 

Singer MulhollandSinger Mulholland


Daar zal onder andere de Mulholland te zien zijn. Gebouwd door de afdeling 'Special Wishes' gaat het hier om een 964 uit 1991, die helemaal is gespecificeerd naar de wensen van de koper. Deze wilde een meer gefocust karakter van de auto. En zo gevraagd, is zo gedaan, bij Singer. Wie -een hoop- betaalt, bepaalt.

Californië

De auto is vernoemd naar de Mulholland Highway, een scenische weg door het hart van Californië. Bijzondere graphics, een achterruit van plexiglas, een vaste spoiler en extra koplampen op de voorkant maken de wagen uniek. Op een warme dag wordt het wel flink zweten in de Singer: airconditioning ontbreekt om gewicht te besparen. Er zit ook geen radio in, maar de vierliter boxermotor achterin doet je die sowieso wel vergeten.

Nieuw is ook de DLS. Die debuteerde vorig jaar al op Goodwood, maar reisde daarna de wereld rond. Op circuits in Engeland, Spanje en Amerika is de auto tot in de puntjes doorontwikkeld. Nu wil het bedrijf de in totaal vier jaar durende ontwikkeling van de auto vieren op het beroemde evenement in West Sussex. Dat doen ze met een nieuw uiterlijk, dat speciaal voor aankomend weekend is gemaakt. Op de beelden moeten we nog wachten. De DLS doet net als de Sussex, het derde model dat Singer meeneemt, mee aan de Hill Climb.

Luchtgekoeld

En daar zal 'ie hard gaan. De DLS (Dynamics and Lightweighting Study) werd ontwikkeld in samenwerking met Williams Advanced Engineering. Samen maakten ze van de luchtgekoelde 964 een heerlijk monster: de opgewaardeerde zes-cilinder boxermotor produceert 500 pk. Tegelijkertijd weegt de auto minder dan een ton: door slim gebruik te maken van magnesium en andere lichtgewicht materialen is de Singer ultralicht. Als dat maar goed gaat.

Singer DLSSinger DLS