Volkswagen laat Tesla achter zich… op het water!
Als je nog niet van het MEB-platform van de Volkswagen Groep hebt gehoord, lag je de laatste tijd waarschijnlijk onder een steen. De ‘Modularer E-Antriebs-Baukasten’, zoals de Duitsers het skateboard-platform noemen, vormt de basis voor veel huidige en toekomstige elektro-auto’s van de groep, zoals de ID.4 en Cupra El-Born. Nu blijkt dat het concern zich daarmee niet alleen richt op het asfalt.
Dat Volkswagen het MEB-platform niet alleen voor eigen producten gebruikt, wisten we al. Zo gaat het onder andere een samenwerking aan met Ford, dat het skateboard-ontwerp gaat gebruiken voor haar toekomstige elektrische auto’s. Maar dat de MEB-basis ook kan dienen voor een boot, was nog onbekend. Toch is dat wat er gaat gebeuren, want er komen ook boten met MEB-techniek.
Catamaran
Silent-Yachts is een Oostenrijkse botenfabrikant die zich bezighoudt met catamarans die zich deels door de energie van de zon voortbewegen. Zo biedt het bijvoorbeeld al de Silent 55 aan: een catamaran die maximaal 160 kilometer per dag (afhankelijk van de weersituatie) kan afleggen op enkel zonne-energie. Het bedrijf gaat nu in zee (jawel) met Volkswagen.
Volkswagen liet pas vorige week via een officieel persbericht iets los over de samenwerking. Het idee daarvoor stamt echter al uit 2019. De twee partijen werken namelijk enige tijd samen om de MEB-techniek van Volkswagen te implementeren in de boten van Silent-Yachts. Laatstgenoemde gaat gebruikmaken van de elektromotoren, software en batterijpakketten die Volkswagen in vergelijkbare vorm ook in haar auto’s gebruikt. Door de enorme volumes die de autobouwer draait is dat ten eerste relatief goedkoop voor Silent-Yachts.
Ten tweede is de techniek van VW al ver ontwikkeld, waardoor het oplossen van storingen en het onderhouden van de elektrische aandrijflijn een stuk eenvoudiger is, zo melden de partijen. Overigens zal de eerste Silent-Yachts met MEB-techniek niet volledig elektrisch zijn. Volkswagen meldt dat alle modellen altijd nog een dieselmotor aan boord hebben wanneer er onvoldoende elektriciteit beschikbaar is.
Enthousiasme
Interessant voor Silent-Yachts, maar waarom stapt Volkswagen in zo’n project? Uiteraard om financiële redenen, maar het zegt het project ook interessant te vinden om ‘het enthousiasme voor elektromobiliteit te vergroten’ en de voordelen van het MEB-platform te laten zien. Bovendien is Volkswagen zeer gecommitteerd aan het klimaatakkoord van Parijs en de daaraan gerelateerde CO2-reductie.
Overigens is ook Cupra, het sportieve zustermerk van Seat en de Volkswagen Groep, betrokken bij de samenwerking. Het designteam van het Spaanse merk is namelijk betrokken bij het ontwerp van nieuwe producten van Silent-Yachts. Dat komt nu al tot uiting in een schets, die je hierboven ziet. Alle partijen zijn van plan om bovenstaande boot, of een afgeleide daarvan, al in 2022 in de zee te laten rondvaren. Het doel is om na een opstartperiode van vier jaar, minstens 50 boten (of meer, indien nodig) met MEB-techniek per jaar te aan bouwen.
Lees ook:
Ook interessant
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
Deze sportieve occasion koop je voor minder dan 5.000 euro
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste
-
Nieuwe versie van Audi A3 gaat strijd aan met de crossover
-
Nieuwe Tesla-versie Full Self-Driving toont zeer gevaarlijk rijgedrag
-
Tweede Kamer wil onderzoek: bespioneren Chinese auto’s ons?
-
Autorijden duur? Tijdens je vakantie ben je veel minder kwijt