Het is vijftig jaar geleden dat de Shelby Daytona Coupé het World Sportscar Championship won, dus dat moet gevierd worden. Of om dat anders uit te drukken: daar moet munt uit geslagen worden.

50DC-01


Daarom brengt Shelby vijftig nieuwe Daytona Coupés op de markt. De wagens worden, net als hun voorgangers, opgebouwd op een buizenchassis. Kopers kunnen kiezen of ze daar bovenop een glasvezel of aluminium carrosserie willen hebben. De Shelby’s kosten respectievelijk 179.995 en 349.995 dollar (omgerekend ongeveer 165.000 en 322.000 euro).

"Van de Daytona Coupé zijn tussen 1964 en 1965 slechts zes gebouwd"

Dan hebben kopers er echter nog geen krachtbron bij. Die moeten ze zelf aanleveren, of ze kunnen kiezen uit Shelby 289-motor, die van een ‘matching number’ voorzien kan worden. De nieuwe Daytona Coupés zijn op een aantal punten gemoderniseerd, maar behoudt zo veel mogelijk van het origineel, waaronder de wielophanging met bladveren.

En ja, de wagens zijn geen koopje, maar kosten vergeleken met hun voorvaderen een schijntje. Van de originele Daytona Coupé zijn tussen 1964 en 1965 slechts zes gebouwd. Heel soms duikt er één op een veiling op en dan gaan de biedingen door het dak. In 2009 ging nummer vijf (chassisnummer #CSX2601) onder de hamer voor niet minder dan 7,25 miljoen dollar (zo’n 6,7 miljoen euro).

50DC-02
50DC-02