De Ferrari Dino keert mogelijk terug op de markt. Volgens Fiat Chrysler Automobiles-topman Sergio Marchionne is het niet een kwestie of er een komt, maar wanneer er een nieuwe Dino komt, dat meldt AutoCar.

Ferrari Dino prototypeFerrari Dino prototype


Marchionne benadrukt dat Ferrari de Dino niet brengt om de jaarlijkse output van de sportwagenbouwer te verhogen. Integendeel. Ferrari wil de productie nog altijd beperken op 7.000 stuks op jaarbasis. Althans, dat is nu het geval. “We kunnen een 500 pk sterke Ferrari bouwen, maar het wordt zeker geen goedkopere Ferrari”, zegt Marchionne. “Het merk Ferrari is sterk en moet worden beschermd. Ik zal altijd vijfhonderd auto’s minder bouwen ook al vraagt de markt om vijfhonderd auto's meer.” Op welke manier Ferrari de Dino wil positioneren blijft met die uitspraak een vraagteken. “Het zou onjuist zijn om van de Dino een goedkope Ferrari te maken. Als we het doen, dan doen we het goed.”

"Het zou onjuist zijn om van de Dino een goedkope Ferrari te maken"

Ferrari voorziet de Dino mogelijk van een dubbelgeblazen V6-benzinemotor. Volgens Marchionne hebben interne onderzoeken naar een V6-blok uiterst positieve resultaten. Bovendien produceert Ferrari al biturbo V6-blokken voor zustermerk Maserati. De technische kennis hebben ze dus in huis.

De naam Dino heeft voor Ferrari een bijzondere lading. Dino Ferrari is namelijk de in 1932 geboren zoon van merkoprichter Enzo Ferrari (1898-1988). Heel oud mocht Dino niet worden. Hij leed aan spierdystrofie (een erfelijke spieraandoening) en werd niet ouder dan 24 jaar. Om Dino te eren werd zijn naam gebruikt voor alle Ferrari-types waarin een V6-motor lag. In 1968 werd de naam Dino omgedoopt tot een typenaam voor de Dino 206GT, ook met V6-blok. Die gewilde sportwagen werd een jaar later opgevolgd door de 246GT. In 1974 moest de 246GT het veld ruimen voor de 308 GT4. De naam Dino verdween op dat moment van het koetswerk en keerde tot nu niet meer terug binnen de Ferrari-gelederen.