Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 28 aug 2019
Leestijd: 2 minuten

Seat Tarraco FR PHEV is eerste plug-in hybride voor het merk

Seat wil een volgende stap zetten op weg naar elektrificatie. Dat doet het nu met de nieuwe Seat Tarraco FR PHEV, de eerste plug-in hybride voor het merk. 

Seat Tarraco FR PHEV

De Tarraco is het topmodel van de SUV-familie van Seat. De auto is vernoemd naar de stad Tarragona en gaf vorig jaar bij z’n introductie een vooruitblik op de designtaal voor de overige modellen van het merk. Ook nu neemt de SUV het voortouw in de weg richting elektrificatie. De Tarraco FR PHEV is de eerste plug-in hybride binnen het modelprogramma van Seat.

FR

Die wordt meteen geïntroduceerd in een lekker sportieve FR-uitvoering. Bredere wielkasten, een achterspoiler en 19-inch wielen maken de Tarraco PHEV prettig voor het oog. Binnenin vind je standaard elektrische sportstoelen, aluminium pedalen en een nieuw sportstuurwiel met FR-logo.

Maar het gaat bij deze auto natuurlijk vooral om die nieuwe hybride aandrijflijn. Die bestaat uit een 1,4-liter TSI die gekoppeld is aan een 116 pk sterke elektromotor en een 13 kWh lithium-ion accu. Het gecombineerde vermogen van de SUV komt daarmee uit op 245 pk en een maximumkoppel van 400 Nm. Die maken van deze Tarraco PHEV de krachtigste versie tot dusver. Maar wie alleen elektrisch wil rijden, komt ongeveer 50 kilometer ver.

Overigens is die aandrijflijn niet helemaal nieuw voor de Volkswagen Groep. De 1.4-liter TSI werd in de Volkswagen Passat GTE ook al in combinatie met een elektromotor gebruikt.

Seat Tarraco FR PHEV

Prestaties

De Co2-uitstoot van de Tarraco komt daarmee onder de 50 gram per kilometer volgens de officiële WLTP-testcyclus. Het instapmodel van de Tarraco, de 1.5 TSI Style, stoot 147 gram per kilometer uit. En dus wordt deze PHEV-versie natuurlijk aantrekkelijk voor de Nederlandse markt. Helemaal omdat de nieuwe aandrijflijn ook voor goede prestaties zorgt. Een sprint naar de 100 km/h is al binnen 7,4 seconden gedaan, accelereren stopt bij 217 km/h. Toch zal de hybride aandrijflijn ook een flinke invloed hebben op de prijs, evenals de sportieve FR-uitvoering.

De productie van deze nieuwe versie start in de loop van 2020. Tijdens de IAA in Frankfurt wordt de kersverse hybride aan het publiek getoond. Prijzen voor de Tarraco FR PHEV worden in een later stadium bekend gemaakt.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.