Seat in 2030 mogelijk geen automerk meer, maar mobiliteitsmerk
Seat is het enige volumemerk binnen de VW Groep zonder elektrische auto’s. En daar gaat geen verandering in komen. EV’s zijn voorbehouden aan Cupra, waar nu alle aandacht naar uitgaat. Seat blijft bestaan, maar zal in 2030 mogelijk geen automerk meer zijn.
Althans, dat hebben hooggeplaatste managers tegen het Britse Autocar gezegd. Seat zal aan het einde van dit decennium mogelijk worden omgevormd van een automerk tot een mobiliteitsmerk voor jonge mensen.
Seat krijgt nooit een elektrische auto
“We analyseren nu de rol die Seat in de toekomst zal spelen, als de verkoop van brandstofauto’s stopt”, aldus een topman. En dat vatten wij op als: Seat krijgt sowieso geen EV’s, dus zal de rol in 2035 – als het verbod op brandstofauto’s ingaat – zijn uitgespeeld.
“We zullen Seat fris houden”, gaat de persoon verder, wat dat ook moge betekenen, “en zullen doorgaan met hybrides en efficiënte verbrandingsmotoren tot het einde van dit decennium.”
Mobiliteitsmerk met scooter en micro cars
Seat wordt waarschijnlijk omgeturnd tot een mobiliteitsmerk met elektrische scooters en micro cars voor gebruik in de stad. In 2019 liet het merk al een Renault Twizy-achtige concept car zien, de Minimo.
Cupra UrbanRebel Racing Concept: Rebels elektrisch circuitmonster
“Met Seat en Cupra hebben we het beste van twee werelden”, aldus een woordvoerder: “verbrandingsmotoren en elektrische aandrijving.” Al lijkt het er verdacht veel op dat de fabrikant simpelweg in een soort sterfhuisconstructie zit.
Alle ballen op elektromerk Cupra
Alle ballen worden nu gericht op Cupra, dat weliswaar nog niet aan de verkoopcijfers van Seat kan tippen, maar wel een enorme groei laat zien. De elektrische Cupra Born krijgt volgend jaar gezelschap van de Tavascan en in 2025 van de Urban Rebel.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom wordt Seat aan z’n lot overgelaten? Topman blijft vaag
-
Cupra maakt benzine-modellen fors goedkoper
-
De nieuwe Cupra Born VZ krijgt van ons twee pepertjes
-
Bij deze occasion van 5.000 euro krijg je veel waar voor je geld
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
Deze sportieve occasion koop je voor minder dan 5.000 euro
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste