‘Seat is niet dood!’, zegt Volkswagen-topman. ‘Maar …’
Seat-dealers zijn boos, weten we. Alle merken van de Volkswagen Group hebben elektrische modellen, maar Seat niet. En dat doet de verkopen van het Spaanse merk geen goed. Er gaan geruchten dat de stekker uit Seat gaat, maar Volkswagen-topman Thomas Schäfer houdt vol dat dat niet zo is.
“We laten Seat niet sterven”, zei hij tegen het Britse Autocar. “We moeten alleen een beslissing nemen over de toekomst van het merk.” Oké, wat is die dan? Want binnen de Volkswagen Group gaat de aandacht vooral uit naar het sportieve Cupra, dat wél elektrische modellen heeft en hard groeit.
Cupra was ooit het sportieve submerk van Seat
Cupra was ooit het sportlabel van Seat, maar werd in 2018 een zelfstandig merk. Het verkoopt duurdere modellen, met daarop een hogere marge, en komt in de nabije toekomst met meerdere geëlektrificeerde en volledig elektrische auto’s, zoals de Tavascan, Terramar en UrbanRebel.
De verkopen van Seat staan zwaar onder druk
De verkopen van Seat staan onder druk. In vergelijking met juli en augustus 2021 verkocht de fabrikant in dezelfde maanden dit jaar respectievelijk 45 en 42 procent minder. Seat is het enige merk in de Volkswagen Group dat geen elektrisch model heeft.
‘Tot 2028 of 2029 zit Seat wel goed’, zegt VW-baas
Volkswagen-baas Thomas Schäfer probeert positief te klinken over de toekomst van Seat, maar dat lukt hem niet helemaal. “We werken nog aan een plan voor Seat. Tot 2028 of 2029 zit het wel goed. Het is een instapmerk voor jonge klanten.”
Waarom ze bij Seat alleen maar bozer worden van deze Cupra Tavascan
Dat is dan een recente positionering, want voorheen was Seat juist een sportieve speler binnen het Volkswagen-concern. Weet je nog? Auto Emocion. Maar door de komst van Cupra is Seat die positie kwijt en zweeft het doelloos en imagoloos tussen Skoda en Volkswagen in.
Mogelijk wordt Seat een mobiliteitsmerk
Schäfer weet de onrust bij Seat-dealers vast niet weg te nemen met zijn bewering dat Cupra de toekomst van Seat is. “Cupra is Seat, maar dan opnieuw uitgevonden. Cupra zal veel sneller gaan in de ontwikkeling naar een volledig elektrisch merk.”
Ook suggereert Schäfer dat Seat weleens een mobiliteitsmerk zou kunnen worden. Op die manier zit het merk Skoda niet in de weg en kan het toch een eigen richting vinden. Drie jaar geleden onthulde Seat de Minimo, een Renault Twizy-achtig studiemodel van een elektrisch deelautootje.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze Volkswagen had eigenlijk een Cupra willen zijn
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Cupra Tavascan
-
De nieuwe Cupra Terramar is een ‘sportauto’ voor de hele familie
-
BMW E15? Deze creatie wil je hebben in je mancave
-
Chrysler zet elektrische cross-over in de ijskast. Is dit het einde?
-
Video: monteur crasht prijzige Ferrari F40 tijdens testrit
-
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom
-
Snik! De 634 pk sterke B8 GT zal de allerlaatste échte Alpina zijn
-
Volkswagen ID.7 haalt 941 kilometer range, maar daar heeft niemand wat aan
-
Chinees? Welnee, de betaalbaarste Polestar komt gewoon uit Europa
-
Hè hè! Toyota heeft eindelijk door dat bZ4X een slechte naam is
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 5)