Autovisie
Autovisie Nieuws 27 jun 2019
Leestijd: 3 minuten

Seat-designbaas Alejandro Mesonero-Romanas: ‘Succes is meer dan alleen design’

Volgens tal van merken is design de belangrijkste aankoopreden voor een model, maar Seats ontwerpbaas zegt dat het verkoopsucces niet aan hem is te danken. “Design is erg belangrijk, maar niet de hoofdreden om een Seat te kopen”, stelt Seat-designer Alejandro Mesonero-Romanas.

“De auto moet relevante zaken te bieden hebben, anders wordt hij slechts style. Een goed design is belangrijk. Het moet de kernwaarden van het merk en het model tonen. De kwaliteit, het rijgevoel, de technologie, het moet allemaal in het ontwerp van een model tot uiting worden gebracht. Het ontwerp van een auto is het eerste dat de mensen zien, maar het gaat om het totaalpakket. Design is er slechts een onderdeel van.”

Niet langer één merk

Tegenwoordig is Seat niet langer één merk. Cupra is er als sublabel bijgekomen en dan krijg je nog een familie met elektrische auto’s. Hoe gaat u de drie lijnen van elkaar scheiden of krijgen de labels hetzelfde dna? Mesonero-Romanas: “Een goede vraag, maar moeilijk te beantwoorden. Wanneer wij een Seat ontwerpen, dan hebben we altijd de emotionele merkwaarden die we acht jaar geleden hebben geïntroduceerd. Voor Cupra zijn dat elegantie en sportiviteit. Dat zit bij Cupra op een hoger niveau dan we tot nu toe bij Seat hebben toegepast. Cupra is uitdagend, expressief en extreem. Bij de elektrische modellen gaan we een andere kant op. Niet om de auto’s anders te maken, maar om de techniek weer te geven. We willen een ontwerp hebben dat past bij de architectuur van de auto. Bij een elektroauto als de El-born is er sprake van een langere wielbasis, kortere overhangen, een ruimer interieur en grotere wielen. Het principe van cab forward maakt de auto anders dan de traditionele auto. Dat is de reden dat het ontwerp van de elektro-auto afwijkt, niet omdat we de auto anders positioneren. Maar voor Cupra en de EV’s moet er altijd een link met Seat zijn, want ze moeten als familie herkenbaar zijn.” Typisch voor de elektromodellen zullen de achterlichtunits zijn met verbindingsstrip. Seat El-Born Concept 4

 

Formenter

De elektromodellen worden als zelfstandige types getekend, maar Cupra krijgt aangepaste Seat-modellen in zijn gamma. “We werken met een eigen ontwerpteam voor Cupra en het eerste resultaat is de Formentor waarvan geen Seat-afgeleide bestaat.” Mesonero-Romanas mag zich op dat moment nog niet uitlaten over het feit dat de Formentor ook als Seat-telg komt, waardoor een model van het Spaanse merk er altijd als Seat en als Cupra zal zijn. Dat gebeurt ook met de nieuwe Cupra Leon die volgend jaar komt. “De auto’s zullen zich onderscheiden in design en dat verschil is tussen de Leon van Seat en Cupra groter dan bij de Ateca van beide labels. We zijn met Cupra nog maar net onderweg. In de loop der tijd zullen de producten voor de merken verder uit elkaar komen te staan, al moet je Cupra niet zien als het dertiende merk van de Volkswagen Groep. Het is een divisie van Seat. Op welk moment wij weten wanneer er een variant van Cupra moet komen? Nou, de complete langetermijnstrategie staat al vast en zodoende weten we vooraf al wat er van ons verwacht wordt. Ik werk geregeld ’s ochtends aan een elektrische SUV en ’s middags aan een Cupra Leon. Een van de grootste uitdagingen is de Minimo met twee zitplaatsen, elektrische aandrijflijn, kleine voetafdruk en strenge veiligheidseisen. Het maakt het werk na al die jaren uitdagend.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.