Seat zet in 2021 zijn eerste stappen op de Chinese automarkt. Vandaag zijn Seat, Volkswagen Group China en Anhui Jianghuai Automobile Group (JAC) tot een akkoord gekomen.

Globaliseringsstrategie

De uitbreiding naar de Chinese markt past in de globaliseringsstrategie van Seat. Het Spaanse merk wil graag internationaal een grotere rol gaan spelen en daarom gaat het de samenwerking aan met JAC en Volkswagen Group China. De drie partijen gaan samen een elektrisch platform ontwikkelen dat uiteindelijk geproduceerd gaat worden door Volkswagen in China.

Een nieuw ontwikkelingscentrum

De samenwerking begint al direct zijn vruchten af te werpen, want nog voor het einde van het jaar wil JAC Volkswagen starten met de bouw van een ontwikkelingscentrum. Het JAC Volkswagen R&D Center gaat zich richten op de ontwikkeling van connectiviteit, autonome mobiliteit en andere nieuwe technologieën. Die ontwikkelingen moeten uiteindelijk een rol gaan spelen bij de introductie van Seat in 2021.


Sterke positie op Chinese markt

Seat wil bij de Chinese lancering namelijk direct meerdere elektrische voertuigen op de markt brengen. China is wereldwijd de leidende markt voor elektrische voertuigen en Seat wil hier graag van profiteren. Met het starten van de samenwerking en de introductie van Seat, versterkt de Volkswagen Group zijn positie op de Chinese markt.

Al langer samen

De Volkswagen Group China en JAC werkten al langer samen. In de aanwezigheid van de Duitse bondskanselier werd in juli al de overeenkomst tussen de Volkswagen Group China, JAC en Seat getekend. Seat deelt al sinds 2017 zijn kennis van techniek en design met het Chinese merk. De nieuwe modellen die Seat ter plekke gaat leveren, zijn specifiek afgestemd op de Chinese markt. Het is nog onduidelijk of hierbij gebruik wordt gemaakt van Europese modellen en typebenamingen. Of we het elektrische platform ook in Europa terug gaan zien, is nog niet bekend.