De nieuwe Seat Ateca is volgens de fabrikant een echte SUV en houdt de grote vijfpersoons Volkswagen Tiguan-concurrent niet van de onverharde weg. Ten minste, dat kun je concluderen in het bericht over de nieuwe Ateca-uitvoering X-Perience. Volgens de fabrikant gaat die nieuwe versie door dan waar "de traditionele SUV's (moeten) stoppen". Dus ook de reguliere Ateca.

 

Seat richt zich met de Ateca op gebruik op het asfalt. De Ateca X-Perience is ontwikkeld met het gebruik voor het terrein. Om ook buiten de geplaveide weg zijn mannetje te kunnen staan, beschikt de Ateca X-Perience over vierwielaandrijving. Door aan een knop te draaien kan er zelfs de rijmodus worden geselecteerd. Afhankelijk van de wegomstandigheden kies je dan voor Normal, Sport, Eco, Individual en, dat is nieuw voor de Ateca, 4Drive-traction control. De Ateca past zich dan aan het rijden in de sneeuw of het terrein aan. Het systeem maakt gebruik van Hill Decent Control.

Seat Ateca X-Perience Seat Ateca X-Perience


Offroad-banden

Om de offroad-capaciteiten van de Alteca X-Perience aan de buitenwereld duidelijk te maken, beschikt de versie naast het vierwielaandrijfsysteem over speciale offroad-banden, zwarte afwerking van de wielkasten en spatlappen achter. Seat levert de X-Perience overigens maar in een kleur, te weten olijfgroen, en geeft de koets naast dorpelverbreders ook bodemplaatbescherming aan de voor- en achterzijde. Om de versie voor het grote publiek onaantrekkelijk te maken, levert Seat de X-Perience in slechts één motorvariant en dat is direct de krachtigste motorisering voor de SUV. Het betreft de 2.0 TDI-dieselmotor met 190 pk.

Seat Ateca X-PerienceSeat Ateca X-Perience