Schandaal! Toyota en Daihatsu hebben gesjoemeld met crashtests
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F05%2Ftoyota_yaris_ativ_47_039301f305fc047a.jpg)
Toyota moet diep door het stof. De Japanse fabrikant heeft toegegeven dat er gesjoemeld is met crashtests van compacte Daihatsu-modellen die ook als Toyota worden verkocht.
Akio Toyoda, voormalig topman van Toyota en nu voorzitter van de raad van bestuur, heeft zijn excuses aangeboden voor een aantal dubieuze acties van Daihatsu, een dochteronderneming van Toyota.
Fraude bij Toyota-dochter Daihatsu
Daihatsu heeft testauto’s aangepast om ze beter te laten presteren op de verplichte botsproeven. De productieversies ervan hebben die aanpassingen niet en zijn dus niet zo veilig als uit de botsproeven blijkt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F05%2Fperodua-axia-2019-7070_20.jpg)
Akio Toyoda spreekt van een onacceptabele schending van het consumentenvertrouwen. “We gaan dit tot op de bodem uitzoeken”, zei hij. “We willen weten wat er is gedaan en wat de bedoelingen van de betrokken waren. Dit mag nooit meer gebeuren.”
Modellen uit Thailand en Maleisië
Volgens Daihatsu is het gerommel met de botsproeven aan het licht gekomen door een rapport van een klokkenluider. Het merk zegt het probleem gelijk te hebben gemeld en de uitlevering van de betreffende modellen te hebben gestopt.
Waarom Toyota de naam Auris niet meer accepteerde | Sjoerds Weetjes 343
Het gaat overigens niet om auto’s die in Europa leverbaar zijn. Van de meer dan 88.000 betrokken auto’s zijn er 11.800 in Maleisië geproduceerd als Perodua Axia en zo’n 76.000 in Thailand als Toyota Yaris Ativ.
Onderzoek naar de bedrijfscultuur
Voormalig Toyota-baas Akio Toyoda heeft weleens gezegd dat zijn werknemers open moeten zijn over problemen. Volgens hem kan Toyota alleen op die manier steeds betere auto’s blijven maken.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F05%2Ftoyota_yaris_ativ_4_00f601f707ee05ef.jpg)
De huidige CEO van Toyota, Koji Sato, wil een onderzoek naar de bedrijfscultuur waarin de fraude bij Daihatsu heeft kunnen gebeuren. “We moeten de onderliggende oorzaken aanpakken, zodat dit nooit meer kan gebeuren.”
Daihatsu niet meer in Europa te koop
Daihatsu is in Europa niet meer op de markt. Het bedrijf specialiseert zich in kleine autootjes en is sinds 2016 een volledige dochter van Toyota.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Toyota Corolla Cross
-
Zes maanden feest in de leukste Toyota: de GR86
-
Waarom de C-HR het buitenbeentje van Toyota is
-
Waarom je als McDonald’s-liefhebber sommige Daihatsu Copens niet wil | Sjoerds Weetjes 364
-
Dit is hoe zuinig de nieuwe Toyota Prius daadwerkelijk is als de accu leeg is
-
Koopwijzer: Toyota C-HR – problemen, uitvoeringen en prijzen
-
Op deze manier wordt de Toyota GR86 toch betaalbaar in Nederland
-
De nieuwe Toyota Land Cruiser is nog lang geen hybride
-
De nieuwe Toyota Prius is meer dan een goed design
-
Is de nieuwe Toyota C-HR zo futuristisch als hij lijkt?
-
Bestaat er een stoerdere Toyota Celica dan deze? Wij denken van niet
-
Toyota wil liever niet dat jij weet van zijn anti-klimaatlobby