Samenwerking Alpine-Lotus nog niet beklonken
Hoewel Alpine en Lotus zelf aankondigden hun toekomstige sportwagens gezamenlijk te ontwikkelen, is volgens Lotus-directeur Matt Windle nog niets definitief.
Windle houdt de deur op een kier. Hij zegt in gesprek met het Britse AutoCar dat het nog niet vast staat dat de Alpine en Lotus tezamen een sportwagen uitbrengen. De twee merken bekijken nu op welk vlak ze kunnen samenwerken en of het voor beide partijen interessant is.
Geen concurrentie op dezelfde markt
De Lotus-topman bekijkt het positief: “Als we doorgaan zullen het verschillende auto’s zijn, omdat we niet met elkaar willen concurreren op dezelfde markt. Op dit moment vordert het project in het tempo dat we zouden verwachten.”
De technische basis wordt gelegd door het zogeheten LEVA-platform. Lotus noemt de auto intern Type 135 EV. Hij staat voor 2026 gepland. Binnen de Engelse autobouwer wordt dat model als Esprit aangeduid en binnen Alpine staat het model te boek als de opvolger van de A110. Voor de aandrijving zorgt een elektrische aandrijflijn, die uit de koker van Lotus moet komen. De Engelsen verzorgen bovendien de architectuur.
De ontwerpafdeling van Renault levert het ontwerp van de Alpine aan, maar besteden de productie vervolgens aan Lotus uit. De naam van de elektrische Alpine is gelinkt met het verleden. Autovisie onthulde anderhalf jaar geleden al dat Alpine de aanduidingen M65-EV, M45-EV en M45-H2 registreerde.
Familie-uitbreiding voor Lotus en Alpine
Volgens Windle is het design reeds bevroren. Voordat de auto komt, heeft Lotus zijn modellengamma flink uitgebreid. Naast de kakelverse Emira komt de Eletre. De crossover vormt de technische basis voor een kleinere SUV en een sportsedan vormt. Daarna volgt de Type 135, die intern ook Esprit wordt genoemd.
Bij Alpine wordt eveneens aan verdere familie-uitbreiding gewerkt. In thuishaven Dieppe, waar dit jaar vermoedelijk meer dan 3.000 sportcoupés worden gemaakt, gaan de Fransen een crossover maken. Daar blijft het niet bij. Alpine plant een modellengamma met meerdere modellen voor diverse segmenten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom de Lotus Exige niet voor egoïsten is | Sjoerds Weetjes 395
-
Voor deze moderne Lotus Omega betaal je ruim een ton
-
De Lotus Emeya maakt het de Porsche Taycan écht lastig
-
Deze Lotus Emeya kan Porsche van de troon stoten
-
Lotus Eletre vs. Audi SQ8 e-tron: de beste elektrische SUV
-
Autovisie Supertest: Alpine A110 R – geduchte Porsche-concurrent
-
Verkoopcijfers 2023 – Dit merk verkocht in Nederland 13.000 procent meer auto’s
-
Met deze auto wordt Alpine weer belangrijk op het circuit
-
Alpine A110 R vs. Porsche 911 GT3 RS: De radicaalste wint
-
Deze nieuwe laadpalen van Lotus zorgen voor spanning bij Tesla
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft