Zelfs de ruitenwissers van de Tesla Roadster zijn bijzonder
Dat de Tesla Roadster een bijzondere auto wordt, weten we eigenlijk al jaren. Al wachten we er ook al heel erg lang op. Maar als-ie volgend jaar dan echt komt, als-ie komt, dan heeft hij heel bijzondere ruitenwissers.
Dat meldt InsideEV’s, dat een patentaanvraag voor de ruitenwissers van de Roadster in handen heeft gekregen. Nee, het is niet zo dat de boosters (die de Roadster lanceren en laten zweven) óók nog je ruiten constant droog en schoon kunnen houden. Het systeem dat Musk en consorten voor de tweezits sportauto in gedachten hebben is minder spectaculair, maar wél heel bijzonder. We beschrijven het hieronder op een beknopte wijze.
Magneetstaven
“Het elektromagnetische wissersysteem bevat een lineaire actuator met een geleiderail en een elektromagnetisch blok. De geleiderail bevat een aantal magneetstaven die horizontaal langs een kromming van de voorruit van het voertuig worden geplaatst. De magneetstaven kunnen dan worden bestuurd om de wisserarm heen en weer te sturen over de gehele lengte van de voorruit, om het geheel gebied af te vegen.”
Klinkt allemaal lastig, maar het komt neer op het volgende. De Roadster zal geen conventionele en gefixeerde ruitenwisser hebben. Nee, de ruitenwisserarm wordt op een elektromagnetisch blok onder de voorruit geplaatst, waardoor-ie verticaal kan bewegen. Op die manier kan de wisserarm elk hoekje van het raamoppervlak bereiken. Handig, want zo heb je nooit meer het probleem dat je ruitenwisser de hoekjes van het glasoppervlak niet raakt en je niet voldoende zicht vooruit hebt. Tegelijkertijd lijkt het erop dat de wisser er dan langer over doet om van de ene naar de andere kant te gaan, terwijl-ie ook nog onregelmatig in je zichtveld beweegt. Grappig feitje: op de afbeeldingen van de patentaanvraag gebruikt Tesla het koetswerk van een Model 3.
Kopzorgen
Ook is het interessant om te zien wat dat met het uiterlijk van de tweezitter gaat doen. De positie en vorm van ruitenwissers bezorgen auto-ontwerpers immers kopzorgen, en die willen ze vaak zo goed mogelijk wegwerken. Het is maar de vraag hoe Tesla dit enorme exemplaar op een fraaie manier op het front van de Roadster plaatst.
Overigens is de patentaanvraag al op 12 januari van dit jaar goedgekeurd door het Amerikaanse octrooibureau USPTO. Dat betekent niet dat dit systeem nu ook zeker op de Roadster verschijnt. Mocht Musk het voor elkaar krijgen om ‘t toe te passen op het productiemodel van de Roadster, dan lijkt het door de goedkeuring iets aannemelijker dat het ook het homologatieproces van de auto voltooit. Naar verwachting komt de Roadster volgend jaar zomer écht op de markt, met meer dan 1000 pk aan vermogen en een rijbereik van 1000 km.
‘Tesla begint volgend jaar met productie van bloedsnelle Roadster’
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!