Een nieuwe elektrische 'auto' om de lucht in onze steden schoon te houden. Daar moet de Lev in Rotterdam voor gaan zorgen. 

Lev Deelauto


In Rotterdam is het delen van voertuigen niets nieuws. Eerder dit jaar maakte die gemeente al deelscooters en deelfietsen beschikbaar. Vanaf vandaag komt daar de elektrische auto bij. De Lev, zoals het karretje heet, moet Rotterdam bereikbaar houden, laat wethouder Judith Bokhove weten.

Birò

De Lev is overigens onderhuids - voor zover je daarvan kan spreken - een Birò, een karretje dat we al langer kennen. Dat voertuig biedt ruimte voor twee personen en een beetje bagage. Met een topsnelheid van 45 km/h gaat 'ie niet zo hard, maar dat is ook helemaal niet nodig: de Lev kan enkel in deel van Rotterdam rijden. Het servicegebied ligt tussen Kralingen, Spangen, Blijdorp en Kop van Zuid. De 4,93 kWh-sterke batterij is goed voor 90 km. Rijden kan tussen 07.00 en 22.00 uur.

App

Maar hoe werkt dat allemaal? "In onze app kun je zien waar een beschikbare auto staat", zegt Richard de Veer, Head of Marketing van Lev, aan Autovisie weten. "Ontgrendelen gaat via dezelfde app en dan kan het rijden beginnen." Parkeren is gratis in het servicegebied op reguliere autoparkeerplaatsen. Totaal kunnen er drie Levs op een parkeerplaats staan.

Op de app zie je als consument wat het batterijniveau van elke auto is. Lev is zelf verantwoordelijk voor het opladen van de accu's. "We houden constant de batterijniveau's van de accu's in de gaten, en halen autootjes op als dat nodig is. Dan laden we de accu zelf op, of wisselen we die voor een volle accu", legt De Veer uit. Sta je plotseling stil met een lege batterij, dan kan het team van Lev je uit de brand helpen met een volle accu. De wachttijd kan dan wel oplopen tot een uur.

Wie een Lev gebruikt, kan het autootje overal in het servicegebied weer achterlaten. Het bedrijf zorgt er aan het einde van de dag voor dat alle wagens weer goed door de stad verspreid worden. "Maar als we na verloop van tijd zien dat er op bepaalde plekken veel vraag naar auto's is, dan kunnen we ons daarop concentreren", vertelt De Veer.

File

Gebruik van zo'n auto is uiteraard niet gratis. Wie een Lev ontgrendelt, betaalt €1,-. Per minuut komt daar €0,40 bij op. Met wat file kan een relatief kort ritje daarom al snel in de kosten lopen. Maar naast toeristen, ziet het bedrijf vooral de inwoner van Rotterdam als de belangrijkste doelgroep. "Het is makkelijk om te boeken en te gebruiken, je kunt autootjes reserveren, en je hoeft je nooit druk te maken om een dure parkeerplek", zegt De Veer. Of de Rotterdammer ook echt in grote getale gebruik gaat maken van de Lev, is nog maar afwachten. Wanneer het niet regent is de fiets aanzienlijk goedkoper en kun je waarschijnlijk net zoveel meenemen.

Rotterdam is vandaag gestart met 30 Levs. Maar dat aantal moet snel groeien, want in augustus wil het bedrijf 120 wagentjes in de stad hebben staan. Dan moet ook het team flink uitbreiden, zodat iedereen met een lege accu geholpen kan worden. "En we zijn al in gesprek met andere steden, maar we richten onze pijlen nu alleen op Rotterdam", besluit De Veer.