Waar zouden we zijn zonder geschiedenisboeken? Dan was er in ieder geval geen Rolls-Royce Wraith Eagle VIII Collection Car gekomen.

Rolls Royce Wraith Eagle VIIIRolls Royce Wraith Eagle VIII


Iemand heeft zitten opletten, want de persoon ontdekte dat het dit jaar precies 100 jaar geleden is dat twee heren in een vliegtuig van Canada naar Ierland vlogen. Het toestel waarmee de oversteek van Newfoundland naar Clifden werd gemaakt, was met een Vickers Vimy-bommenwerper uit de Eerste Wereldoorlog. Het toestel was wel aangepast. De relatie met Rolls-Royce is aanwezig, werd de tweedekker werd aangedreven door een twee 20,3 liter grote en 350 pk sterke Rolls-Royce Eagle VIII-motoren, zij het van Rolls-Royce-vliegtuigdivisie. Tegenwoordig zijn de autobouwer en de fabrikant van vliegtuigmotoren twee aparte bedrijven.

Moderne laagvlieger

Rolls-Royce grijpt het heuglijke feit van de overzeese vlucht aan om een speciale editie van de Wraith te introduceren. Deze moderne laagvlieger heet -haal even adem- Rolls-Royce Wraith Eagle VIII Collection Car. Het is geen simpel actiemodelletje met louter een plaquette. De verschillende unieke elementen die de uitvoering kenmerken zijn een directe link met de helse vlucht uit 1919.

Rolls Royce Wraith Eagle VIIIRolls Royce Wraith Eagle VIII


Duo-tone

Aan de buitenzijde refereert de duo-tone kleurstelling aan de Vickers-Vimy-bommenwerper. De speciale editie is gespoten in Gunmetal en Selby Grey waarbij de scheidslijn tussen de twee tinten uitgevoerd is een messing-tint. De grille heeft zwarte lamellen gekregen wat volgens Rolls-Royce een knipoog is naar de beplating van de Rolls-Royce Eagle VIII motoren van het Vickers Vimy vliegtuig. De wielen zijn gedeeltelijk gepolijst en voorzien van een doorschijnende schaduweffect afwerking.

1.880 mijl

De kleur Selby Grey komt ook in het interieur terug, maar nu met zwart voor het leder. De messing-kleur zie je ook binnenin, zoals op de omlijsting van de luidsprekergrilles met de vermelding van de geschatte vliegafstand van 1.880 mijl, de RR-logo’s in de hoofdsteunen en op het portiervak aan de bijrijderszijde. Op de deur aan de bestuurderszijde is messing plaquette met de lovende woorden van Sir Winston Churchill destijds aangebracht.

Sterrenhemel

Daar blijft het niet bij, want in de houtafwerking zijn accenten van goud, zilver en koper verweven, alsmede een weergave van het nachtelijke uitzicht van bovenaf op de aarde. Voor deze gelegenheid heeft Rolls-Royce de hemelbekleding voorzien van LED-verlichting die de positie van de sterren tijdens de trans-Atlantische vlucht in 1919 laat zien. De vliegroute is met een -uiteraard- messingkleurige draad geaccentueerd. Het rode lichtaccent geeft het punt aan waarop het tweetal boven de wolken uitkwamen. Een extra plaquette in het interieur heeft het opschrift ‘The celestial arrangement at the halfway point 00:17am June 15th1919, 50” 07’ Latitude North – 31” Longitude West’ en dat zou het middelpunt van de vlucht zijn geweest.

Rolls-Royce presenteert de Wraith Eagle VIII Collection Car, die nog bijzonderder is dan nu beschreven komend weekeinde tijdens het Concorso d’Eleganza Villa d’Este in Italië. Slechts vijftig exemplaren zullen door de autobouwer in zijn fabriek te Goodwood worden vervaardigd.

Rolls Royce Wraith Eagle VIII
Rolls Royce Wraith Eagle VIII
Rolls Royce Wraith Eagle VIII
Rolls Royce Wraith Eagle VIII
Rolls Royce Wraith Eagle VIII
Rolls Royce Wraith Eagle VIII
Rolls Royce Wraith Eagle VIII
Rolls Royce Wraith Eagle VIII
Rolls Royce Wraith Eagle VIII
Rolls Royce Wraith Eagle VIII
Rolls Royce Wraith Eagle VIII
Rolls Royce Wraith Eagle VIII
Rolls Royce Wraith Eagle VIII
Rolls Royce Wraith Eagle VIII
Rolls Royce Wraith Eagle VIII
Rolls Royce Wraith Eagle VIII
Rolls Royce Wraith Eagle VIII
Rolls Royce Wraith Eagle VIII
Rolls Royce Wraith Eagle VIII
Rolls Royce Wraith Eagle VIII
Rolls Royce Wraith Eagle VIII
Rolls Royce Wraith Eagle VIII