Als klanten maar diep genoeg in de buidel tasten, kan er bij Rolls-Royce extreem veel. In de toekomst moet het zelfs mogelijk worden om een Rolls met een compleet eigen carrosserie-ontwerp te kopen.

Gilles Taylor, designbaas Rolls-Royce, in gesprek met Sjoerd van Bilsen, Autovisie. Foto Eric van Vuuren.Gilles Taylor, designbaas Rolls-Royce, in gesprek met Sjoerd van Bilsen, Autovisie. Foto Eric van Vuuren.


Gilles Taylor, designbaas Rolls-Royce, in gesprek met Sjoerd van Bilsen, Autovisie. Foto Eric van Vuuren.

Hoewel, er zijn grenzen. Natuurlijk zal niet alles tot de mogelijkheden behoren, want ook een unieke Rolls-Royce moet aan alle veiligheids- en overheidseisen kunnen voldoen. Binnen de wettelijke marges kan echter behoorlijk wat.

"Nu al is bijna 100% van de geleverde Rolls-Royces voorzien van in opdracht van de klant aangebrachte Bespoke-details"

Architectuur

Aan de basis van het nieuwe coachbuild programma ligt de kersverse bodemarchitectuur van Rolls-Royce. Het aluminium space frame is op zo’n manier geconstrueerd dat Rolls-Royce er heel gemakkelijk een andere of aangepaste carrosserie op kan monteren. Zo vormt het platform de basis voor niet alleen de toekomstige Ghost, Wraith, Dawn en Phantom, maar ook voor de aankomende crossover. Begin 2018 gaat het eerste model met het hernieuwde aluminium space frame in productie. Dat wordt de opvolger van de Phantom.

Rolls Royce MULERolls Royce MULE


Bespoke

Giles Taylor, designbaas bij het Britse luxemerk, zegt dat er vanuit het management nog geen besluit is genomen, maar dat coachbuilding zeker tot de mogelijkheden behoort. Het zou de overtreffende trap van het Rolls-Royce Bespoke-programma zijn. Taylor: “Nu al is bijna honderd procent van de geleverde Rolls-Royces voorzien van in opdracht van de klant aangebrachte Bespoke-details. Daarin zouden we verder kunnen gaan door in de toekomst ook Bespoke-carrosserieën aan te bieden. We kunnen zelfs een coupé of cabriolet van de Phantom-opvolger ontwikkelen, hoewel op dit moment de beslissing is genomen om die varianten vooralsnog niet aan te gaan bieden.”